22/8/11

Άλλο παράδειγμα παραπληροφόρησης (από διαιτολόγο) όχι η ζάχαρη δεν είναι ακίνδυνη.

Διαβάσαμε πρόσφατα ενα άρθρο "Ζάχαρη και Δίαιτα" που αρχικά μπήκε στο iatronet αλλά μετά εξαπλώθηκε σε όλα τα γνωστά μπλογκ και ιστοσελίδες. Το έγραψε μια διαιτολόγος της ομάδας Nutrimed το οποίο μιλάει για το πόσο ακίνδυνη είναι η ζάχαρη. Το άρθρο μας προβλημάτισε, να γιατί:
Αρχικά αναφέρει ότι: "Το 1986, μία ανασκόπηση βιβλιογραφίας σχετικά με την ασφάλεια των σακχάρων, κατέληξε στο συμπέρασμα ότι εκτός από τη συμβολή των σακχάρων στην τερηδόνα δεν υπάρχουν αποδείξεις ότι τα σάκχαρα αποτελούν κίνδυνο για την υγεία, όταν καταναλώνονται στο πλαίσιο μιας ισορροπημένης διατροφής." Η τελευταία φράση "όταν καταναλώνονται στο πλαίσιο μιας ισορροπημένης διατροφής." δεν ξέρουμε ακριβώς τι σημαίνει (μας θυμίζει όμως αυτά που λένε όλες οι μεγάλες εταιρίες τροφών) αλλά πέρα από αυτό το να στηρίζεις τα επιχειρήματα σου σε ανασκόπηση που έγινε πριν από 25 χρόνια δεν είναι ιδιαίτερα έξυπνο θα λέγαμε, ειδικά στον χώρο της διατροφής όπου παρουσιάζονται ολοένα και νέα στοιχεία. Παρόμοιες πληροφορίες χρησιμοποιούνται από εταιρίες και οργανώσεις που παράγουν ζάχαρη η προϊόντα με ζάχαρη και θέλουν να προωθήσουν τη ζάχαρη όπως για παράδειγμα η Αμερικάνικη Εταιρία Ζάχαρης. Τώρα όσο αφορά την ζάχαρη, το ότι η ζάχαρη μεμονωμένα δηλαδή, όταν για παράδειγμα την προσθέτουμε στο καφέ μας προφανώς και δεν θα συσχετιστεί με θέμα υγείας, ωστόσο υπάρχουν πάρα πολλές έρευνες που έχουν συσχετίσει τα ροφήματα με ζάχαρη (για παράδειγμα αναψυκτικά) με μεταβολικό σύνδρομο, διαβήτη, παχυσαρκία. Μια έρευνα από το Χάρβαρντ έδειξε ότι γυναίκες που κατανάλωναν πάνω από ενα αναψυκτικό με ζάχαρη την ημέρα είχαν 83% περισσότερες πιθανότητες να παρουσιάσουν διαβήτη αλλά και να παχύνουν. Μας κάνει λοιπόν εντύπωση ότι η διαιτολόγος μας λέει ότι οι καταναλωτές μπορούν να επιλέξουν τρόφιμα και ποτά με πρόσθετα γλυκαντικά, με ή χωρίς θερμίδες. Προσέξτε αναφέρει και "ποτά" που μάλλον εννοεί και αναψυκτικά, δεν γνωρίζει άραγε όλες αυτές τις έρευνες που συσχετίζουν τα ποτά με ζάχαρη με τη παχυσαρκία;
Στη συνέχεια λοιπόν η διαιτολόγος αναφέρει ότι "ο Αμερικανικός Σύλλογος Διαιτολόγων στην επίσημη θέση του σχετικά με τις γλυκαντικές ουσίες αναφέρει ότι οι καταναλωτές μπορούν να απολαμβάνουν με ασφάλεια μια σειρά θερμιδογόνων γλυκαντικών (ζάχαρη, φρουκτόζη κ.α.), όταν καταναλώνονται στα πλαίσια ενός διαιτολογίου που ακολουθεί τις γενικές διατροφικές οδηγίες του Συλλόγου." Αξίζει να αναφέρουμε ότι ο Αμερικανικός Σύλλογος Διαιτολόγων έχει κύριους χορηγούς την Coca Cola, Mars, Pepsico και Hershey (σοκολάτες). Επίσης αναφέρει ότι "Το Ινστιτούτο Ιατρικής των Η.Π.Α. επισημαίνει ότι η πρόσληψη υδατανθράκων για παιδιά και ενήλικες πρέπει να είναι τουλάχιστον 130 γραμμάρια ημερησίως, βάσει των μέσων ελάχιστων αναγκών του εγκεφάλου σε γλυκόζη." Θα συμφωνήσουμε, ωστόσο τι θέλει να μας πει με αυτό; ότι οι υδατάνθρακες που χρειάζεται ενα παιδί μπορεί να καλυφθούν με τη ζάχαρη, που είναι στην ουσία άδειες θερμίδες; Όχι πολύ έξυπνο επιχείρημα θα λέγαμε και πάλι. Τέλος αναφέρει ότι "Οι Διαιτητικές Συστάσεις Αναφοράς (Dietary Reference Intakes- DRI) για τους υδατάνθρακες και τα σάκχαρα συστήνουν ότι η πρόσληψη πρόσθετων σακχάρων δεν πρέπει να ξεπερνά το 25% της συνολικής προσλαμβανόμενης ενέργειας." Αυτό που δεν αναφέρει η κυρία διαιτολόγος είναι ότι νέα στοιχεία από έρευνα που παρουσιάστηκε πριν 3 εβδομάδες έδειξε οτι άτομα που λάμβαναν πρόσθετα σάκχαρα μέσω ποτών που αποτελούσαν το 25% της συνολικής προσλαμβανόμενης ενέργειας (θερμίδων δηλαδή) μετά από μόνο 2 εβδομάδες είχαν αυξήσεις στα επίπεδα τργλυκεριδίων και χοληστερόλης. Οι ερευνητές, που ήταν από το Πανεπιστήμιο της Καλιφορνιας, Ντέιβις, αναφέρουν το εξής: "τα ευρήματα μας δείχνουν ότι υπάρχει ανάγκη το κράτος να αναθεωρήσει τις συστάσεις του που αναφέρουν ότι το ανώτατο όριο σακχάρων πρέπει να είναι 25%". Να πούμε επίσης ότι η Αμερικάνικη Καρδιολογική Εταιρία συστήνει η πρόσληψη πρόσθετων σακχάρων να μην ξεπερνά το 5% της συνολικής προσλαμβανόμενης ενέργειας.
Πέρα από όλα αυτά κενά στο συγκεκριμένο άρθρο εμάς μας φαίνεται ότι κάτι άλλο κρύβεται πίσω από αυτό. Όταν αναφέρεσαι υπεύθυνα για κάτι, οφείλεις να αναφέρεις και τα θετικά αλλά και τα αρνητικά. Μας κάνει λοιπόν εντύπωση ότι... η συγκεκριμένη διαιτολόγος η οποία έχει και μεταπτυχιακό, δεν αναφέρθηκε σε άλλες έρευνες αλλά στηρίζεται σε μια ανασκόπηση ερευνών που έγινε πριν από 25 χρόνια, ενώ δεν αναφέρθηκε επίσης για το πως δρα η ζάχαρη στον οργανισμό (π.χ. επηρεάζει τον οργανισμό αρνητικά αυξάνοντας την παραγωγή ινσουλίνης το οποίο μακροχρόνια μπορεί να κάνει τον οργανισμό να αποθηκεύει πιο πολύ λίπος αλλά και να αυξηθούν οι πιθανότητες εμφάνισης χρόνιων ασθενειών), παρά μόνο μας λέει συνεχώς ότι τα πάντα επιτρέπονται, με μέτρο κτλ. Εμείς δεν διαφωνούμε ότι μπορεί κανείς να καταναλώνει γλυκά, αλίμονο, αλλά μην μας λες ότι δεν έχουν καμιά αρνητική επίδραση ούτε να μας συστήνεις να επιλέγουμε ποτά με ζάχαρη, τη στιγμή που άλλες χώρες προσπαθούν να τα απαγορέψουν σε σχολεία, δημόσιες υπηρεσίες κτλ.
Τέλος επειδή έχουμε δει πολλά, να θυμίσουμε ότι το άρθρο προέρχεται από τη Nutrimed, που έχει συνεργαστεί με αρκετές εταιρίες. Πολλές εταιρίες τροφίμων όπως έχουμε αναφέρει και παλιότερα έχουν βρει το κόλπο να έχουν ατομα του χώρου (διαιτολόγους, δημοσιογράφους κτλ.) να γράφουν άρθρα τα οποία περνάνε συγκεκριμένα μηνύματα και συμφέροντα. Πάντως μας υποψίασε και λίγο η τελική φράση: "Ισορροπία - Ποικιλία -Μέτρο", μπορεί να είναι σύμπτωση αλλά εμάς μας θυμίζει κάτι... ΜΕΤΡΟ-ΠΟΙΚΙΛΙΑ-ΙΣΟΡΡΟΠΙΑ».

Δuστυχώς για άλλη μια φορά διαπιστώνουμε ότι δεν μαθαίνεις όλη την αλήθεια για τη διατροφή σου από διαιτολόγους και τα ΜΜΕ.


2 σχόλια:

  1. Γενικά παρατηρώ ότι οι περισσότεροι είναι ανεύθυνοι. Και το χειρότερο είναι ότι κυρίως από το ίντερνετ εμείς μπορούμε να ενημερωθούμε, οπότε αφηνόμαστε στο έλεος οποιουδήποτε..

    Διαιτολόγε μήπως θα μπορούσες να κάνεις κριτική σε κάτι μπάρες που κυκλοφορούν ως υπερβολικά υγιεινές? Γράφουν πάνω eat natural.
    Αν πατήσεις στο google "eat natural ltd" σου βγάζει τις μπάρες, και γράφει και τα διατροφικά στοιχεία. Έχουν παραπάνω θερμίδες από τις άλλες, αλλά δείχνουν πιο υγιεινές. Ευρέως στο Βασιλόπουλο κυκλοφορεί αυτή με το λαχανί χρώμα, η βιολογική.
    Χίλια ευχαριστώ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. τουλάχιστον αυτός τα λεει ανοιχτα και δεν κρύβετε!!! κορυφαίος ο αντιοξειδωτικός ψεύτης

    http://www.apisxnansis.gr/?q=content/activekidsgr

    ΑπάντησηΔιαγραφή