20/10/11

Η διατροφική αξία της πίτας. Πως να διαλέξεις την καλύτερη πίτα.

Οι παραδοσιακές Ελληνικές πίτες μπορεί να θεωρηθούν ένα γνήσιο φαστ φουντ, αφού μπορείς να τις φας γρήγορα και στο πόδι. Βασικά φτιάχνονται με υλικά που υπήρχαν σε όλα τα ελληνικά σπίτια και ήταν ένα εύκολο γεύμα που μπορούσε να πάρει κανείς μαζί του, μπορούσε να διατηρηθεί εκτός ψυγείου, και τρώγονταν εύκολα χωρίς πιάτα, πιρούνια και μαχαίρια. Σήμερα οι πίτες παίζουν σημαντικό ρόλο στη Ελληνική καθημερινότητα, αποτελούν κολατσιό για πολλά άτομα ως μια εύκολη λύση αλλά και μία πραγματικά ελληνική διατροφική επιλογή. Διατροφικά ειδικά οι πίτες με λαχανικά αποτελούν πηγή αντιοξειδωτικών ουσιών με τα λαχανικά, μυρωδικά αλλά και του ελαιόλαδου που περιέχουν, αλλά και φυτικών ινών. Ενώ αποτελούν και έναν νόστιμο τρόπο να καταναλώνουμε περισσότερα λαχανικά μέσω της πίτας.
Ποιες είναι οι καλύτερες πίτες; Εξαρτάται, μερικές πίτες συνδυάζουν λαχανικά με φύλλο και μπορούν αν αποτελέσουν ένα καλό σνακ, άλλες όμως μπορεί να περιέχουν μόνο τυρί και ίσως να μην είναι η καλύτερη λύση ειδικά για κάποιον που προσέχει τη διατροφή του.

Ας δούμε λοιπόν πόσες θερμίδες αλλά και την ποσότητα άλλων διατροφικών συστατικών που έχουν οι συνηθισμένες πίτες που βρίσκουμε στην αγορά:

Διατροφική Αξία ανά 120 γραμμάρια (ένα μέτριο κομμάτι)
*Τυρόπιτα: Θερμίδες: 330, Πρωτεΐνη: 9,8 γρ., Υδατάνθρακες: 17 γρ., Λιπαρά: 25,4 γρ., Φυτικές ίνες: 0,6 γρ.
*Σπανακοτυρόπιτα: Θερμίδες: 276, Πρωτεΐνη: 9,3 γρ., Υδατάνθρακες: 22,3 γρ., Λιπαρά: 17,2 γρ., Φυτικές ίνες: 3,2 γρ.
*Νηστίσιμη Σπανακόπιτα: Θερμίδες: 224, Πρωτεΐνη: 4,9 γρ., Υδατάνθρακες: 20 γρ., Λιπαρά: 14,6 γρ., Φυτικές ίνες: 4,2 γρ.
*Πρασόπιτα: Θερμίδες: 278, Πρωτεΐνη: 11,6 γρ., Υδατάνθρακες: 18,7 γρ., Λιπαρά: 18 γρ., Φυτικές ίνες: 2,6 γρ....

*Κρεατόπιτα: Θερμίδες: 326, Πρωτεΐνη: 16,8 γρ., Υδατάνθρακες: 20 γρ., Λιπαρά: 20 γρ., Φυτικές ίνες: 1,5 γρ.
*Ζαμπονοτυρόπιτα: Θερμίδες: 375, Πρωτεΐνη: 18 γρ., Υδατάνθρακες: 41 γρ., Λιπαρά: 16 γρ., Φυτικές ίνες: 2 γρ.
*Κοτόπιτα: Θερμίδες: 283, Πρωτεΐνη: 17,4 γρ., Υδατάνθρακες: 17,4 γρ., Λιπαρά: 16,5 γρ., Φυτικές ίνες: 1,2 γρ.

Ρίχνοντας μια γρήγορη ματιά θα διαπιστώσεις ότι οι πίτες με λαχανικά έχουν τις λιγότερες θερμίδες και τις περισσότερες φυτικές ίνες και αποτελούν την καλύτερη επιλογή. Ωστόσο αν θες μια πίτα με τυρί η κρέας μπορείς που και που να την επιλέξεις, προσπάθησε όμως να την συνδυάζεις με κάποια λαχανικά όπως μια ντομάτα η μία σαλάτα αν μπορείς να κάτσεις κάπου να φας. Αυτό που θέλουμε να τονίσουμε είναι ότι ενώ οι πίτες μπορούν να αποτελέσουν ένα υγιεινό πιάτο όταν παράγονται όπως πρέπει, δυστυχώς πολλές από τις έτοιμες πίτες στην αγορά αλλά και οι κατεψυγμένες πίτες που πωλούνται στα σούπερ μάρκετ περιέχουν συστατικά όπως φυτικά λιπαρά άγνωστης προέλευσης (δηλαδή όχι ελαιόλαδο), πολύ πιθανό τρανς λιπαρά, διάφορα άσχετα τυριά και όχι τα παραδοσιακά ελληνικά, και πρόσθετα, και αυτό γιατί αυτά τα συστατικά είναι πιο φτηνά, με αποτέλεσμα η πίτα να μην είναι ιδιαίτερα υγιεινή. Επιπλέον το έτοιμο φύλλο σφολιάτας, κουρού και άλλων κατηγοριών που βρίσκεις στο σούπερ μάρκετ επίσης περιέχουν διάφορα άγνωστα φυτικά έλαια και άλλα πρόσθετα. Προτίμησε λοιπόν όταν μπορείς πραγματικά σπιτικές πίτες και όχι αυτές τις αγοράς.

Η διατροφική αξία που αναφέρουμε σου δίνει μια ιδέα για το πόσες θερμίδες, λιπαρά κτλ έχει μια πίτα, ωστόσο επειδή υπάρχουν πολλές παραλλαγές μπορεί να διαφέρει από πίτα σε πίτα.

12 σχόλια:

  1. to aspro aleuri pou xrisimopoieitai gia thn paraskeuh ths oikiakhs pitas den prepei na prospathisoume na to antikatastisoume me olikhs?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Αυτό θα ήταν ιδανικό, αν υπάρχει αυτή η δυνατότητα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Υπάρχει - υπάρχει.
    Εγώ βλεπω λευκό αλεύρι και στρίβω!
    Ότι κι αν αγοράζουμε στο σπίτι είναι ολικής.
    Φοβερό άρθρο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. πρώτη φορά θα διαφωνήσω με τον διαιτολόγο!
    Λατρεύω τις πίτες, δεν μπορώ να αντισταθώ,αλλά δεν τις θεωρώ υγιεινές. Εχθές έφαγα σπανακόπιτα: λευκό αλεύρι, καμένο λάδι (το μόνο λάδι που αντέχει σε υψηλές θερμοκρασίες είναι το extra παρθένο coconut oil)και σπανάκι το οποίο πρώτα ζεματίστηκε και μετά ψήθηκε για μια ώρα σε υψηλή θερμοκρασία. Τι απέμεινε από το καημένο το σπανάκι; Φυσικά τις ετοιμες πίτες δεν τις πλησιάζω, τρώω μόνο σπιτικές (για την απόλαυση)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Κι εγώ δε διαφωνώ με τον ανώνυμο. Αν και γενικά οι καλύτερες πίτες είναι οι σπιτικές, δεν υπάρχει λόγος να τρώμε πίτες, αν δεν πρόκειται για την απόλαυση. Μπορούμε να φάμε τα λαχανικά σε σαλάτα, ωμά, με λίγο έξαιρετικά παρθένο ελαιόλαδο. Γιατί να προσθέσουμε λάδι, βούτυρο, αλεύρι, ψήσιμο κτλ?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Θα συγκρίνουμε σε μελλοντική ανάρτηση τα ωμά με τα μεγειρεμένα λαχανικά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Διαιτολόγε μία ερώτηση που σου χουμε ξανακάνει, αν οι πληροφορίες στις συσκευασίες των προϊόντων, η διατροφική αξία δηλ, αφορά τα 100 γρ. ωμού ή μαγειρεμένου προϊόντος.
    Έχει σημασία αυτό που ρωτάμε. Σκέψου για παράδειγμα τα όσπρια ή το πληγούρι..

    Ευχαριστούμε πολύ :-)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. diaitologe exw mia aporia sxetika me tis etiketes twn proiontwn k tha ithela an mporeis na me voithiseis ligo, giati exw mperdeytei.loipon, otan i etiketa grafei threptika stoixeia ana 100gr, ennoei gia mageiremeno proion i wmo? dioti den dieykrinizetai pouthena. p.x. to ryzi an mageireytei einai safws varytero sygkritika me to wmo.to idio symvainei episis k sta ospria opws k se alla trofima..Eyxaristw poly!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Δεν είμαι διαιτολόγος και για τις πίτες δεν μπορώ να πω αλλά για τα συσκευασμένα η σύσταση αναφέρεται στο συσκευασμένο δηλαδή στο ωμό. Πχ. μακαρόνια, ρύζι, όσπρια, η αναφορά γίνεται στο περιεχόμενο της συσκευασία δηλαδη ωμά όπως είναι.

      Διαγραφή
  9. Εννοειται πως ειναι καλυτερα να τρωμε σπιτικα φαγητα αλλα διαβασα με πολυ ενδιαφερον το θεμα και ναι ειναι σημαντικο να ξερουμε τι να διαλεγουμε απο τα ετοιμα προιοντα... μερικες φορες δεν προφταινει κανεις για σπιτικο.
    Ευχαριστω διαιτολογε... διαφωτιστικο

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Θα μπορούσα να συμφωνησω και εγω με τον ανώνυμο διότι παρόλο που οι πίτες είναι νόστιμες και φυσικα περιεχουν και θρεπτικα συστατικα θα μπορουσαμε να τις χαρακτηρισουμε και ανθιγυεινες λογο του οτι περιεχουν καμμενο λαδι και αρκετα λιπαρα φυσικα ! Με την δικη μου αποψη καλυτερα να προτοιμαμε περισσοτερο τα λαχανικα και τα φρουτα ωμα παρα ψημενα :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή