18/12/12

Μας πουλάνε μελομακάρονα χωρίς μέλι

Πλησιάζουν οι γιορτές και φυσικά θα αγοράσουμε (η θα φτιάξουμε) τα γνωστά γιορτινά γλυκά : μελομακάρονα και κουραμπιέδες. Οι κουραμπιέδες ξέρουμε ότι παράγονται με βούτυρο και ζάχαρη, όχι ίσως η καλύτερη επιλογή αλλά φυσικά δεν θα πάθουμε τίποτα με το να τα απολαμβάνουμε λίγα κάθε χρόνο. Τα μελομακάρονα από την άλλη, αν και έχουν παρόμοιες θερμίδες, τουλάχιστον περιέχουν τα καλά λιπαρά αφού φτιάχνονται με ελαιόλαδο ενώ και τα άλλα συστατικά έχουν κάποια παραπάνω αξία από τη σκέτη ζάχαρη όπως το μέλι και τα καρύδια. 

Αυτά όλα ωραία και καλά , αλλά και για άλλη μια φορά διάφορες Ελληνικές εταιρίες κατάφεραν να μετατρέψουν ένα σχετικά παραδοσιακό υγιεινό προϊόν (από άποψη υλικών) όπως το μελομακάρονο σε ένα ανθυγιεινό γλυκό. Κοιτάζοντας τα έτοιμα μελομακάρονα που πωλούνται έτοιμα σε διάφορα σούπερ μάρκετ διαπιστώσαμε ότι ούτε μέλι περιέχουν, ούτε και ελαιόλαδο. Αντί γι αυτό περιέχουν σιρόπι γλυκόζης και άγνωστο φυτικό έλαιο. Αυτές οι αλλαγές όχι μόνο κοστίζουν λιγότερο για τον παραγωγό του "μελομακάρονου" αλλά επηρεάζουν την διατροφική αξία του γλυκού και φυσικά και τη γεύση του. Το ελαιόλαδο είναι γνωστό για τις ευεργετικές του ιδιότητες σε σχέση με άλλα έλαια ενώ το σιρόπι γλυκόζης είναι άλλη μια μορφή επεξεργασμένης ζάχαρης. Οπότε στην ουσία μπορεί να μοιάζουν με μελομακάρονα αλλά δεν είναι. 

Ρίξαμε και μια ματιά και σε κουραμπιέδες και αυτά δεν περιέχουν ίχνος βουτύρου. Αυτά λοιπόν- φέτος η αγορά έχει γεμίσει από φτηνές απομιμήσεις μελομακάρονων και κουραμπιέδων. Πριν αγοράσεις από τα έτοιμα κοίτα καλά τα συστατικά. Ναι τα μελομακάρονα πρέπει να περιέχουν μέλι. 

Και όσο για τα ζαχαροπλαστεία και τους φούρνους , αφού δεν είναι υποχρεωμένοι να αναγράφουν συστατικά πουθενά, μόνο δοκιμάζοντας το γλυκό θα μπορέσεις να καταλάβεις αν περιέχει τα σωστά υλικά, και αυτό δεν είναι πάντα σίγουρο.

 Η καλύτερη λύση: πείσε τη μαμά σου, τη γιαγιά σου, τη θεία σου να τα φτιάξει, η πάρε βιβλίο μαγειρικής του Τσελεμεντέ και φτιάξε τα μόνος/η σου. 


11/12/12

Σοκολάτες χωρίς ζάχαρη – όχι αθώες τελικά, ούτε και υγιεινές.

Εδώ και καιρό προωθούνται οι σοκολάτες χωρίς ζάχαρη ως μια ανώδυνη λύση γι αυτούς που προσέχουν το βάρος τους αλλά και για τους διαβητικούς. Προωθούνται και από τους διαιτολόγους και σε ιστοσελίδες διατροφής ως μία καλή λύση για διαβητικούς κτλ. Πολλοί βλέπουν "χωρίς ζάχαρη" και πιστεύουν ότι είναι και χωρίς θερμίδες το οποίο είναι μακριά από την αλήθεια, ειδικά για τις σοκολάτες. 

Κοιτάξαμε 3 σοκολάτες χωρίς ζάχαρη και τις συγκρίναμε με μια κανονική σοκολάτα. Αυτό που διαπιστώσαμε ήταν το εξής: Η διαφορά στις θερμίδες είναι πολύ μικρή. Θα σκεφτεί κανείς: "Μα αφού δεν περιέχει ζάχαρη λογικά δεν θα έπρεπε να έχει αρκετά λιγότερες θερμίδες;" Με κάτι όμως δεν πρέπει να αντικατασταθεί η ζάχαρη; Στη συγκεκριμένη περίπτωση χρησιμοποιείται μια πολυόλη (γλυκαντική ουσία), η μαλτιτόλη η οποία αποδίδει 2-3 θερμίδες ανά γραμμάριο, για να καταλάβεις η ζάχαρη αποδίδει 4 θερμίδες ανά γραμμάριο. Επιπλέον η μαλτιτόλη είναι λιγότερο γλυκιά από τη ζάχαρη, οπότε θεωρητικά χρειάζεσαι μεγαλύτερη ποσότητα για να δημιουργήσεις τον ίδιο βαθμό γλυκύτητας. 

Έχει αναφερθεί ότι η μαλτιτόλη έχει χαμηλό γλυκαιμικό δείκτη, δηλαδή δεν ανεβάζει το σάκχαρο του αίματος πολύ γρήγορα, κάνοντας το μία καλή λύση για τους διαβητικούς. Όμως δεν είναι έτσι ακριβώς τα πράγματα. Άλλες πολυόλες όπως η ξυλιτόλη και η σορβιτόλη δεν ανεβάζουν το σάκχαρο, ωστόσο τα πράγματα δεν είναι ξεκάθαρα για την μαλτιτόλη που χρησιμοποιείται συχνά. Γάλλοι ερευνητές διαπίστωσαν ότι σοκολάτα με μαλτιτόλη προκάλεσε αύξηση σακχάρου όσο μια κανονική σοκολάτα με ζάχαρη. Μία ανασκόπηση ερευνών από Καναδούς ερευνητές αναφέρει ότι μακροχρόνια δεν είναι γνωστό πως μπορούν να επηρεάσουν την υγεία μας οι πολυόλες.