Αν δεν είσαι ελίτ αθλητής, μάλλον άδικα σπαταλάς τα λεφτά σου σε πανάκριβα ποτά ενέργειας και ροφήματα πρωτεΐνης. Υπάρχει μια "εντυπωσιακή έλλειψη αποδείξεων" που να τεκμηριώνουν τους ισχυρισμούς των αθλητικών ποτών και ροφημάτων πρωτεΐνης ότι ενισχύουν την αθλητική απόδοση σύμφωνα με έρευνα του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης που δημοσιεύτηκε στο British Medical Journal .
H έρευνα καταλήγει στο συμπέρασμα ότι δεν υπήρχε καμία σοβαρή ένδειξη που να υποστηρίζει τους ισχυρισμούς των μεγαλύτερων εταιριών στο χώρο του αθλητισμού, και ότι είναι "σχεδόν αδύνατο για το κοινό να κάνει συνειδητές και αντικειμενικές επιλογές σχετικά με το οφέλη και τους κινδύνους αυτών των αθλητικών προϊόντων".
Ο Δρ. Matthew Thompson Τόμσον, Ανώτερος Κλινικός Ερευνητής στο Τμήμα του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης στην Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας Επιστημών , δήλωσε ότι οι μέθοδοι των εταιριών βασίζονται σε φτωχή έρευνα, που παρέχεται σε μεγάλο βαθμό από τους ίδιους τους παραγωγούς αυτών των ροφημάτων. Και προσθέτει ότι "Μια πιο επιστημονική και αυστηρή προσέγγιση είναι αναγκαία".
Η έρευνα διερεύνησε επίσης το ρόλο των εταιριών των αθλητικών ποτών στην "επιστήμη της ενυδάτωσης" και τις σχέσεις τους με μερικούς από τους πιο σημαντικούς αθλητικούς φορείς στο κόσμο σε μια προσπάθεια να κερδίσουν την εμπιστοσύνη του κοινού και να τους πείσουν ότι χρειάζονται κάτι παραπάνω από νερό όταν γυμνάζονται.
Ο Arthur Siegel, Αναπληρωτής Καθηγητής της Ιατρικής στο Πανεπιστήμιο του Χάρβαρντ, λέει ότι το κοινό έχει παραπλανηθεί σχετικά με τους κινδύνους της αφυδάτωσης και τις συμβουλές από τη βιομηχανία να «μένει μπροστά από τη δίψα σου”.
Η ομάδα του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης εξέτασε τα επιστημονικά στοιχεία που χρησιμοποιήθηκαν για 431 ισχυρισμούς που αναφέρουν ότι ενισχύουν την απόδοση σε διαφημίσεις, για αθλητικά ροφήματα συμπεριλαμβανομένων και των ροφήματων πρωτεΐνης.
Εάν οι αποδείξεις δεν ήταν ξεκάθαρες από τις διαφημίσεις, επικοινώνησαν με τις εταιρείες για περισσότερες πληροφορίες.
Ωστόσο, μόνο για τρεις (2,7%) των μελετών, κρίθηκαν υψηλής ποιότητας και με χαμηλό κίνδυνο μεροληψίας (bias). Λένε ότι αυτή η απουσία υψηλής ποιότητας αποδεικτικών στοιχείων είναι "ανησυχητική" και καλούν για καλύτερη έρευνα στον τομέα αυτό.
Ο καθηγητής Τιμ Noakes από το Πανεπιστήμιο του Κέιπ Τάουν, λέει ότι ενώ τα αθλητικά ποτά μπορεί να είναι χρήσιμα για έναν ελίτ αθλητή, οι εταιρείες αθλητικών ροφημάτων σπάνια έχουν μελετήσει τα προϊόντα τους στον συνηθισμένο θαμώνα γυμναστηρίου. Πολλά προϊόντα περιέχουν επίσης υψηλά επίπεδα ζάχαρης.
Ωστόσο, τα αθλητικά ποτά όπως το Lucozade, που παράγεται από την GlaxoSmithKline, και το Powerade, από την Coca Cola, το επίσημο ποτό των Ολυμπιακών Αγώνων του 2012, που πωλούνται στα σούπερ μάρκετ, θα έχουν σύντομα την ευρωπαϊκή σφραγίδα έγκρισης που θα αναφέρει ότι "βοηθούν στη διατήρηση της αντοχής-απόδοσης" (help maintain endurance performance). Η GlaxoSmithKline τρέχει επίσης ένα σχολικό πρόγραμμα, για παιδιά 11-14 ετών, που θα εστιάσει σε θέματα όπως τα πλεονεκτήματα των αθλητικών ποτών σε σχέση με το νερό.
Ο Carl Heneghan, ο οποίος ηγήθηκε της ερευνητικής ομάδας στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, δεν βρήκε «κανένα στοιχείο» για να στηρίξει τους ισχυρισμούς ότι τα ροφήματα πρωτεΐνης αυξάνουν τις επιδόσεις και την ανάκτηση περισσότερο από το να έχει κανείς διατροφή πλούσια σε πρωτεΐνες και υδατάνθρακες. Ο Διατροφολόγος και καθηγητής Mike Lean περιγράφει τα πρωτεϊνικά ροφήματα ως "έναν μάλλον ακριβό τρόπο να λάβει κανείς λίγο γάλα."