Πριν μερικές εβδομάδες το Ευρωκοινοβούλιο απέρριψε το σύστημα σήμανσης με χρώματα (σηματοδότη) που πρότειναν οργανώσεις υγείας και καταναλωτών που έδειχνε απλά με χρώματα αν μία τροφή ήταν υγιεινή η όχι. Αντί γι αυτό ψήφισαν τις λεγόμενες Ενδεικτικές Ημερήσιες Προσλήψεις (GDAs) δημιουργία εταιριών όπως Coca Cola, Nestle, Unilever, Danone, Kraft, Quaker, και Mars που στην ουσία παρουσιάζει τις διατροφικές πληροφορίες διαστρεβλωμένες έτσι ώστε όλες οι τροφές να φαίνονται υγιεινές όπως γαριδάκια και κέικ.
Το πρόβλημα είναι ότι φαίνεται ότι o Πανευρωπαϊκός Σύνδεσμος Εταιριών Τροφίμων (CIAA) ξόδεψε 1 δισεκατομμύριο ευρώ, σύμφωνα με το Ευρωπαϊκό Παρατηρητήριο Επιχειρήσεων (CEO) , μη-κυβερνητική οργάνωση για να πείσει τους βουλευτές του ευρωκοινοβουλίου να ψηφίσουν τον δικό τους τρόπο σήμανσης, μέσω λόμπι. Σύμφωνα με τη CEO oι άνθρωποι της βιομηχανίας, που ασχολούνται με το lobbying, βομβάρδισαν τους Ευρωβουλευτές, με χιλιάδες email, επιστολές, τηλεφωνήματα, πληρωμένα δημοσιεύματα, ομιλίες, συνέδρια κ.λπ.
Ενώ μερικοί βουλευτές πιστεύουν ότι οι Ευρωβουλευτές άλλαξαν την άποψή τους, ως αποτέλεσμα πιέσεων της βιομηχανίας. Η Ολλανδή Ευρωβουλευτής Καρτίκα Λιόταρντ ανέφερε ότι οι εκπροσωπήσεις, κατά τη διάρκεια των σοβαρών συναντήσεων ήταν 100 εκπρόσωποι της βιομηχανίας, προς 1 εκπρόσωπο καταναλωτών. Η Ευρωβουλευτής Βίλμοτ, είπε: «Κάποιοι βιομήχανοι τροφίμων, έριξαν τεράστιες ποσότητες χρημάτων, χρόνου και προσπάθειας, για να μην υπερψηφιστεί μια σήμανση, που θα βοηθούσε τους καταναλωτές να γνωρίζουν τι περιέχεται, στα τρόφιμα τους. Δε θέλουν τη σήμανση, με βάση το φωτεινό σηματοδότη, γιατί δε θέλουν να δώσουν απλή και κανονική πληροφόρηση, στους καταναλωτές. Προτιμούν σύνθετες ετικέτες, που θα δυσκολεύουν τους καταναλωτές να καταλάβουν τι βάζουν στο καλάθι τους». Στην Ελλάδα ο ΣΕΒΤ (Σύνδεσμος Ελληνικών Βιομηχανιών) ξεκίνησε από το 2008 μια τηλεοπτική καμπάνια «Μάθε τι τρως με μια ματιά» για να προωθήσει αυτή τη παραπλανητική σήμανση που έγινε υπό την αιγίδα της Γενικής Γραμματείας Καταναλωτή αλλά και εγκρίθηκε και ως κοινωνικό μήνυμα από το Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης.
Έτσι όχι μόνο ψηφίστηκε το διατροφικό σύστημα σήμανσης των βιομηχανιών αλλά απαγορεύεται σε οποιαδήποτε χώρα της Ευρώπης να χρησιμοποιηθεί άλλο σύστημα.
Καταλάβατε λοιπόν τι έγινε; Οι εταιρίες γνώριζαν από καιρό ότι θα γινόταν αυτή η ψηφοφορία έτσι ύπουλα ύπουλα ξεκίνησαν το δικό τους "προαιρετικό" σύστημα σήμανσης όπου σε κάποια στιγμή θεωρήθηκε δεδομένο, και με αρκετά χρήματα και πίεση κατάφεραν για άλλη μια φορά να προσανατολίσουν τον καταναλωτή εκεί που θέλουν. Το σύστημα σήμανσης με χρώματα υποστηρίχτηκε από οργανώσεις υγείας και καταναλωτών, και σύμφωνα με την Μονίκ Γκόγιενς, Γενική Διευθύντρια της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Ενώσεων Καταναλωτών (BEUC) «Ανεξάρτητες έρευνες καταδεικνύουν ότι οι περισσότεροι καταναλωτές βρίσκουν τη σήμανση με βάση τα χρώματα του φωτεινού σηματοδότη, που χρησιμοποιείται, από κάποιες αλυσίδες σούπερ μάρκετ, πιο χρήσιμη και πιο κατανοητή. Οι Ευρωπαίοι καταναλωτές έχουν δικαίωμα, στην απλή ξεκάθαρη και κατανοητή πληροφόρηση, για το περιεχόμενο των τροφίμων, που καταναλώνουν".
Όχι Κυρία Γκογιένς δυστυχώς δεν έχουμε αυτό το δικαίωμα.Το πρόβλημα είναι ότι φαίνεται ότι o Πανευρωπαϊκός Σύνδεσμος Εταιριών Τροφίμων (CIAA) ξόδεψε 1 δισεκατομμύριο ευρώ, σύμφωνα με το Ευρωπαϊκό Παρατηρητήριο Επιχειρήσεων (CEO) , μη-κυβερνητική οργάνωση για να πείσει τους βουλευτές του ευρωκοινοβουλίου να ψηφίσουν τον δικό τους τρόπο σήμανσης, μέσω λόμπι. Σύμφωνα με τη CEO oι άνθρωποι της βιομηχανίας, που ασχολούνται με το lobbying, βομβάρδισαν τους Ευρωβουλευτές, με χιλιάδες email, επιστολές, τηλεφωνήματα, πληρωμένα δημοσιεύματα, ομιλίες, συνέδρια κ.λπ.
Ενώ μερικοί βουλευτές πιστεύουν ότι οι Ευρωβουλευτές άλλαξαν την άποψή τους, ως αποτέλεσμα πιέσεων της βιομηχανίας. Η Ολλανδή Ευρωβουλευτής Καρτίκα Λιόταρντ ανέφερε ότι οι εκπροσωπήσεις, κατά τη διάρκεια των σοβαρών συναντήσεων ήταν 100 εκπρόσωποι της βιομηχανίας, προς 1 εκπρόσωπο καταναλωτών. Η Ευρωβουλευτής Βίλμοτ, είπε: «Κάποιοι βιομήχανοι τροφίμων, έριξαν τεράστιες ποσότητες χρημάτων, χρόνου και προσπάθειας, για να μην υπερψηφιστεί μια σήμανση, που θα βοηθούσε τους καταναλωτές να γνωρίζουν τι περιέχεται, στα τρόφιμα τους. Δε θέλουν τη σήμανση, με βάση το φωτεινό σηματοδότη, γιατί δε θέλουν να δώσουν απλή και κανονική πληροφόρηση, στους καταναλωτές. Προτιμούν σύνθετες ετικέτες, που θα δυσκολεύουν τους καταναλωτές να καταλάβουν τι βάζουν στο καλάθι τους». Στην Ελλάδα ο ΣΕΒΤ (Σύνδεσμος Ελληνικών Βιομηχανιών) ξεκίνησε από το 2008 μια τηλεοπτική καμπάνια «Μάθε τι τρως με μια ματιά» για να προωθήσει αυτή τη παραπλανητική σήμανση που έγινε υπό την αιγίδα της Γενικής Γραμματείας Καταναλωτή αλλά και εγκρίθηκε και ως κοινωνικό μήνυμα από το Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης.
Έτσι όχι μόνο ψηφίστηκε το διατροφικό σύστημα σήμανσης των βιομηχανιών αλλά απαγορεύεται σε οποιαδήποτε χώρα της Ευρώπης να χρησιμοποιηθεί άλλο σύστημα.
Καταλάβατε λοιπόν τι έγινε; Οι εταιρίες γνώριζαν από καιρό ότι θα γινόταν αυτή η ψηφοφορία έτσι ύπουλα ύπουλα ξεκίνησαν το δικό τους "προαιρετικό" σύστημα σήμανσης όπου σε κάποια στιγμή θεωρήθηκε δεδομένο, και με αρκετά χρήματα και πίεση κατάφεραν για άλλη μια φορά να προσανατολίσουν τον καταναλωτή εκεί που θέλουν. Το σύστημα σήμανσης με χρώματα υποστηρίχτηκε από οργανώσεις υγείας και καταναλωτών, και σύμφωνα με την Μονίκ Γκόγιενς, Γενική Διευθύντρια της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Ενώσεων Καταναλωτών (BEUC) «Ανεξάρτητες έρευνες καταδεικνύουν ότι οι περισσότεροι καταναλωτές βρίσκουν τη σήμανση με βάση τα χρώματα του φωτεινού σηματοδότη, που χρησιμοποιείται, από κάποιες αλυσίδες σούπερ μάρκετ, πιο χρήσιμη και πιο κατανοητή. Οι Ευρωπαίοι καταναλωτές έχουν δικαίωμα, στην απλή ξεκάθαρη και κατανοητή πληροφόρηση, για το περιεχόμενο των τροφίμων, που καταναλώνουν".
Πήγαινε εδώ για περισσότερες πληροφορίες για τη «περίφημη» GDA σήμανση.
Δεν καταλαβαίνω γιατί τα GDAs θεωρούνται παραπλανητικά όπως γράφετε. Δίνουν στον καταναλωτή την ποσότητα κάποιων διατροφικών στοιχείων του τροφίμου, ως ποσοστό της ημερίσιας πρόσληψης (με σημείο αναφοράς την ημερήσια πρόσληψη ενός μέσου ενήλικου άνδρα).
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ σήμανση με χρώματα προδιαθέτει τον καταναλωτή ως προς την "επικινδυνότητα" ενός τροφίμου - κάτι που είναι δυνατό να είναι παραπλανητικό! Για παράδειγμα, ένα γλυκό κουταλιού θα είχε κόκκινο στα σάκχαρα - αυτό όμως δεν κάνει το γλυκό κουταλιού ένα επικίνδυνο τρόφιμο (αν αποτελεί τμήμα μίας γενικά ισορροπημένης διατροφής).
Να υπενθυμίσω ότι το τρέχον καθεστώς αναγραφής διατροφικής πληροφορίας αποτελείται από πίνακα θρεπτικών συστατικών με αναφορά στην ποσότητα θρεπτικού συστατικού που περιέχεται ανά 100γρ. προϊόντος (ή και ανά μερίδα). Ποσοστά επί της ημερήσιας πρόσληψης δίδονται μόνο στις βιταμίνες και τα ιχνοστοιχεία.
Αγαπητέ, χαίρομαι που είσαι ανεξάρτητος και λες τα πράγματα με το όνομά τους, αλλά έχω ένσταση επί του συγκεκριμένου. Προφανώς θεωρείς σωστό μοντέλο διατροφής την μεσογειακή. Υπάρχουν όμως εκατομμύρια άνθρωποι στον πλανήτη που ακολουθούν άλλα μοντέλα διατροφής. Άρα λοιπόν αυτός ο τρόπος σήμανσης θα ήταν λάθος.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕκείνο που δεν ξέρω αν έχεις αναδείξει και θα ήθελα είναι τα πρόστιμα που υπάρχουν και κατά πόσο επιβάλλονται για την μη αναγραφή των θρεπτικών συστατικών πάνω στα τρόφιμα. Θερμίδες-Λιπαρά-Πρωτεϊνες-Υδατάνρακες, το λιγότερο.
Αφού θεωρείτε το σύστημα GDA μη παραπλανητικό, τότε γιατί σε πολλά προϊόντα αποφεύγεται η χρήση σύστασης κατά βάρος συσκευασίας, αλλά γίνεται η αναγωγή σε 100 γρ; Αν πάρω ένα γιαουρτάκι (ή επιδόρπιο) θα το φάω ολόκληρο. Έχετε δεί πολλούς να τρώνε το μισό γιαούρτι σήμερα και το άλλο μισό αύριο; Ή θέλετε να φτάσουμε ως εκεί;
ΑπάντησηΔιαγραφή