30/5/12

Η Γλυκαντική Ουσία Stevia (Στέβια) δεν είναι φυσική;

Έχουμε αναφερθεί για την ασφάλεια της Στέβια σε παλιότερη ανάρτηση, όμως τώρα υπάρχει αρκετή συζήτηση στην Ευρωπαϊκή Ένωση για το αν αυτή η ουσία μπορεί να λέγεται φυσική. Ήδη βλέπουμε διαφημίσεις εδώ στην Ελλάδα που την αποκαλούν "Φυσικό γλυκαντικό" είναι όμως; Οι γλυκοζίτες στεβιόλης οι ουσίες υπεύθυνες για την γλυκιά γεύση των φύλλων στέβιας, εξάγονται με την χρήση αιθανόλης στη μορφή Rebiana A. Πολλά κράτη μέλη της ΕΕ υποστηρίζουν ότι δεν μπορεί να φέρει τη σήμανση "φυσικό" γιατί δεν υπάρχει αυτή η ουσία έτσι στη φύση χωρίς αυτή τη διαδικασία. Αυτό που είναι σημαντικό να γνωρίζουμε είναι ότι δεν υπάρχει νομοθεσία που να επιβάλει αυστηρό ορισμό του όρου "φυσικό". Αυτό που αναφέρεται είναι ότι πιο σωστό θα ήταν να λέγεται ότι είναι από φυτική πηγή αλλά όχι να αποκαλείται φυσική.

28/5/12

Φυσικός Στυμμένος Χυμός-Είναι καλύτερος τελικά; Μάλλον όχι.

Τώρα τελευταία διαφημίζονται πολλοί χυμοί και ειδικά χυμοί πορτοκάλι ως φυσικοί στυμμένοι χυμοί από μη συμπυκνωμένο χυμό, υπονοώντας ότι ο χυμός είναι φρεσκοστυμμένος χυμός. Τι σημαίνει αυτό; Ότι το στύβουν και μετά το βάζουν σε ένα μπουκάλι για να το αγοράσουμε; Μάλλον όχι.
Στην καλύτερη περίπτωση παγώνουν τον χυμό στις γνωστές παγοκολώνες και το χρησιμοποιούν όποτε τον χρειάζονται-αυτό αποτελεί την λιγότερη επεξεργασμένη εκδοχή. Όμως μπορεί να συμβαίνει και κάτι άλλο το οποίο συμβαίνει στις Η.Π.Α.: αφού παστεριώσουν τον χυμό, το οποίο σημαίνει ότι θερμαίνεται σε υψηλή θερμοκρασία για να σκοτώσει τα βακτήρια, να απενεργοποιηθούν τα ένζυμα και να επεκτείνει τη διάρκεια ζωής, αφαιρείται και το οξυγόνο για την πρόληψη της οξείδωσης, το οποίο αφαιρεί τη γεύση. Μετά ο παστεριωμένος χυμός...

22/5/12

Μαρμελάδα χωρίς ζάχαρη - Παραπλανητικό;

1
2
Είδαμε σε 2 διαφορετικά σούπερ μάρκετ ένα προϊόν (φωτο 1) η στα ψυγεία η στα φρούτα το οποίο χαρακτηρίζεται ως άλειμμα φρούτων χωρίς προσθήκη ζάχαρης. Αρχικά αναρωτηθήκαμε γιατί ήταν στο ψυγείο. Τελικά δεν υπήρχε κανένας λόγος πέρα από λόγους μάρκετινγκ και παραπλάνησης, αφού στο πίσω μέρος της συσκευασίας αναγράφει ότι διατηρείται εντός η εκτός ψυγείου. Βέβαια όταν το βλέπει ο καταναλωτής στο ψυγείο και μάλιστα με την ονομασία "άλειμμα φρούτων" θεωρεί ότι είναι φρέσκο σαν ένα φρέσκο φρούτο και βέβαια αυτό δεν ισχύει καθόλου, αυτό το προϊόν έχει παρόμοια διατροφική αξία και σάκχαρα με μια συνηθισμένη μαρμελάδα και που τελικά και αυτό μαρμελάδα είναι. 
3
Εμείς το θεωρούμε κοροϊδία όταν...

18/5/12

Πως και γιατί γίνεται η κριτική διατροφικών προϊόντων.

Η ιδέα αυτή ξεκίνησε γιατί βλέπαμε όλο και περισσότερες εταιρίες τροφίμων να χρησιμοποιούν τη διατροφή ως εργαλείο μάρκετινγκ. Προωθούν τα προϊόντα τους με υποσχέσεις και ισχυρισμούς, μέσα από ΜΜΕ αλλά και με τη συνεργασία οργανώσεων υγείας. Μερικοί ισχυρισμοί είναι αληθινοί και άλλοι όχι. Όμως συχνά πρέπει να διαβάζεις τα ψιλά γράμματα (και σε αυτή τη περίπτωση τη λίστα των συστατικών) για να καταλάβεις αν ένα προϊόν είναι και κάνει αυτό πολύ λέει. 

Έτσι αρχίσαμε να κάνουμε κριτική προϊόντων που κάνουν ισχυρισμούς η υπόσχονται κάτι. Δεν κάνουμε όμως συγκεκριμένη κριτική βασικών φρέσκων προϊόντων όπως για παράδειγμα φρούτα, φρέσκο κρέας η αυγά. Σκοπός μας είναι να ξεκαθαρίσουμε τι γίνεται με τα συσκευασμένα/τυποποιημένα προϊόντα. Ειδικά αυτή την εποχή το θεωρούμε απαραίτητο να μην πληρώνουμε χρυσό το φαγητό μας επειδή οι εταιρείες χρησιμοποίησαν κάποια τεχνολογία η έχουν κάποια πρόσθετα που υποτίθεται το κάνουν πιο υγιεινό. Η βαθμολογία βασίζεται στις καθιερωμένες βασικές αρχές διατροφής. 

Δεν είμαστε κατά της απόλαυσης τροφών που δεν θεωρούνται και τόσο υγιεινές, είναι όλα μέρος ενός ισορροπημένου διαιτολογίου, αλλά αυτό που πραγματικά μας ενοχλεί είναι η κοροϊδία και το παιχνίδι που παίζουν στις πλάτες των καταναλωτών οι εταιρείες προκειμένου να βγάλουν το μεγαλύτερο κέρδος. 

Να σημειωσουμε ότι στις ΗΠΑ και σε κάποιες άλλες χώρες υπάρχουν προγράμματα αξιολόγησης τροφίμων σε συνεργασία με μεγάλα Πανεπιστήμια , όπου οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ έχουν δεχτεί να υπάρχει η αξιολόγηση των διατροφικών προϊόντων που πωλούνται μέσα στα καταστήματα τους. Αυτό θα γίνει άραγε ποτέ στην Ελλάδα;

15/5/12

ΚΡΙΤΙΚΗ: Τυρί Philadelphia της Kraft Κανονικό και Light. Πιο πολύ κρέμα παρά τυρί.

ΤΑ ΣΥΝ: Σχετικά λίγες θερμίδες
ΤΑ ΠΛΗΝ: Αρκετά λιπαρά και μικρή ποσότητα ασβεστίου

Η ΓΝΩΜΗ ΜΟΥ: Αυτό το τυρί είναι γνωστό για την χρήση του στη παρασκευή του τσιζκέικ, προωθείται και ως άλειμμα σε σάντουιτς αλλά και στη μαγειρική. Δεν θεωρείται τυρί αλλά τυροκομικό προϊόν. Παράγεται από γάλα, κρέμα γάλακτος, πρωτεΐνη ορού και σταθεροποιητές. Έχει σχετικά λίγες θερμίδες για τυρί αλλά υψηλή ποσότητα λίπους, μικρή ποσότητα πρωτεΐνης αλλά και ασβεστίου. Στο κανονικό τυρί Φιλαδέλφειας το 84% των θερμίδων προέρχεται από λιπαρά. Για να καταλάβουμε τι σημαίνει αυτό, συγκριτικά θα αναφέρουμε ότι η γραβιέρα που θεωρείται ένα πλούσιο τυρί, το ποσοστό λίπους του (θερμιδικά) κυμαίνεται στο 70%. Η πρωτεΐνη επίσης είναι χαμηλή, έτσι για παράδειγμα το μέσο τυρί έχει περίπου 7 γραμμάρια πρωτεΐνης ανά 30 γρ. τυριού, ενώ το τυρί Φιλαδέλφειας έχει μόνο 1,7 γρ. και το λάιτ έχει 2,7 γρ. Ενώ και το ασβέστιο φτάνει μόνο τα 30 mg ασβεστίου ανά 30 γρ, τυριού σε σχέση με τα 200-300 mg που έχουν άλλα τυριά.
Το Philadelphia Light έχει 36% λιγότερες θερμίδες και λίγο περισσότερη πρωτεΐνη αλλά και αυτό είναι φτωχό διατροφικά και αρκετά υψηλό σε λιπαρά, το 66% των θερμίδων προέρχεται από το λίπος (στη συσκευασία για το λάιτ αναγράφει 12% λιπαρά-αυτό όμως αναφέρεται στο βάρος όχι στις θερμίδες που είναι και αυτό που μας ενδιαφέρει). Έχει τα ίδια συστατικά με το κανονικό αλλά λιγότερη κρέμα γάλακτος...

10/5/12

Κλείσαμε 2 χρόνια. Συνεχίζουμε παρά τις απειλές.

Ξεκινήσαμε το μπλογκ 19 Απριλίου το 2010 από ανάγκη δική μας να ξεκαθαρίσουμε λίγο τα πράγματα σε ότι έχει να κάνει με την διατροφή. Δυστυχώς οι κύριες πηγές διατροφικών πληροφοριών για τον καταναλωτή είναι οι εταιρίες τροφίμων οι οποίες απλά λένε ότι θέλουν προκειμένου να μας πείσουν να αγοράσουμε το προϊόν τους αλλά και που συνεργάζονται με διάφορους ειδικούς στο χώρο της διατροφής για να μεταφέρουν τα συχνά παραπλανητικά διατροφικά τους μηνύματα. Άλλη πηγή διατροφικών πληροφοριών είναι και τα ΜΜΕ που συνήθως περιλαμβάνουν άρθρα από άσχετους δημοσιογράφους που θεωρούν τους εαυτούς τους ειδήμονες επειδή διάβασαν 2-3 άρθρα, και που στις περισσότερες περιπτώσεις απλά αντιγράφουν ξένα άρθρα η απλά δημοσιεύουν δελτία τύπου των διατροφικών εταιριών. Γι' αυτούς τους λόγους ξεκινήσαμε λοιπόν το μπλογκ. 

Μέσα σε 2 χρόνια, χωρίς καμιά προώθηση καταφέραμε να φτάσουμε τις σχεδόν 20000 επισκέψεις το μήνα και πλησιάζουμε τους 700 followers στην σελίδα μας στο Facebook που ξεκινήσαμε πριν από 10 μήνες. Έχουμε καταφέρει να παραμείνουμε ανώνυμοι, παρά τις απειλές που έχουμε δεχτεί.

Μας αντιγράψανε μερικοί-η αντιγραφή, όμως έχουμε ακούσει ότι είναι η ειλικρινέστερη μορφή φιλοφρόνησης.

Ευχαριστούμε που μας διαβάζετε.

Η Ομάδα του Να το Φάω.

Σχετικά με την ασπαρτάμη. Πρέπει να αναφέρονται όλα τα στοιχεία.

Αναγνώστης μας ρώτησε "ότι τώρα που καταξιωμένοι κορυφαίοι επιστήμονες της διατροφής, όπως η Δρ. ΧΧΧΧ λένε ότι η ασπαρτάμη είναι απολύτως ασφαλής", αν πρέπει να αναθεωρήσουμε αυτά που έχουμε πει για την ασπαρτάμη. Αναφέρεται σε κάποιο άρθρο/συνέντευξη που δημοσιεύτηκε στα πλαίσια ενός συνεδρίου για τον διαβήτη.

Όχι.

Δεν έχει αλλάξει κάτι για να αναθεωρήσουμε. Το άρθρο είναι μια συνέντευξη που περιλαμβάνει πληροφορίες που έχουμε δει σε πολλά άλλα άρθρα για το πόσο τέλειες είναι όλες οι γλυκαντικές ουσίες. Αυτό θα πρέπει να βάζει τον αναγνώστη σε υποψίες, άλλωστε έχουμε δει παρόμοια άρθρα από και από άλλους "καταξιωμένους" επιστήμονες, ενώ παρόμοιες πληροφορίες έχουμε δει και σε ιστοσελίδες εταιριών που παράγουν προϊόντα που έχουν συστατικό την ασπαρτάμη.
Αυτό που θα πούμε είναι ότι ο καταξιωμένος επιστήμονας (όπως αναφέρθηκε από τον αναγνώστη) όφειλε, αν θέλει να δίνει αντικειμενική και υπεύθυνη πληροφόρηση, να αναφερθεί στο γεγονός ότι:
1. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ζήτησε από την Ευρωπαϊκή Αρχή για την Ασφάλεια των Τροφίμων (EFSA) να κάνει πλήρη επαναξιολόγηση της ασφάλειας της ασπαρτάμης γιατί μέλη του ευρωπαϊκού κοινοβουλίου έχουν ανησυχίες για την ασφάλεια της αλλά και γιατί η EFSA αποφάσισε να μελετήσει εκτενέστερα 2 πρόσφατες έρευνες σχετικά με την πιθανή καρκινογόνο δράση αλλά την επιρροή που μπορεί να έχει η ασπαρτάμη κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης. Η επαναξιολόγηση είχε προγραμματιστεί να γίνει ξανά το 2020, αλλά τελικά αποφάσισε η ΕΕ να έχει γίνει μέχρι τον Σεπτέμβριο 2012. Εδώ μπορείτε να δείτε όλα τα έγγραφα.
2. Έπρεπε να αναφερθεί σε πρόσφατες έρευνες που έχουν συσχετίσει τα αναψυκτικά λάιτ με πρόωρο τοκετό. 
3. Έπρεπε να είχε αναφερθεί και σε άλλες έρευνες που έχουν συσχετίσει τα αναψυκτικά λάιτ με αυξημένο λίπος στη κοιλιά, αυξημένα επίπεδα σακχάρου (σε πειραματόζωα που είχαν την τάση να παρουσιάσουν διαβήτη) αλλά και αυξημένες πιθανότητες εμφράγματος.

Αν λοιπόν θέλει να δίνει μια ολοκληρωμένη εικόνα για τη χρήση γλυκαντικών και συγκεκριμένα της ασπαρτάμης και ειδικά για τους διαβητικούς αυτά θα έπρεπε να τα είχε αναφέρει. Αλλά δεν το έκανε.
Εδώ το άρθρο/συνέντευξη

8/5/12

Αρνάκι...Νέας Ζηλανδίας

Πρόσφατα σε μεγάλο σούπερ μάρκετ είδαμε να προωθείται κατεψυγμένο αρνάκι Νέας Ζηλανδίας. Αυτοί που το προώθησαν ανέφεραν ότι δεν υπάρχει αρκετή παραγωγή στην Ελλάδα για να καλύψει τις ανάγκες των Ελλήνων. Οπότε αντί να φέρουμε αρνάκι από γειτονικές χώρες, έπρεπε να φέρουμε κατεψυγμένο αρνί από την άλλη άκρη του κόσμου...

Ψάχνοντας λίγο να τι βρήκαμε: Το αρνί και το κατσίκι αποτελεί από τις πιο σημαντικές πηγές παραγωγής ζώων στην Ελλάδα. Η Ελλάδα είναι τέταρτη στη σειρά χώρα παραγωγής αρνιού στην Ευρωπαϊκή Ένωση και έχει την υψηλότερη παραγωγή κατστικίσιου κρέατος στην ΕΕ. Καλύπτει το 82% των αναγκών της σε αρνίσιο κρέας. Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν έχει αρκετά αρνιά και πρόβατα η Ελλάδα, έχει και παραέχει, αλλά σύμφωνα με αναφορά του Χαροκοπειου Πανεπιστημίου η Ελλάδα χρησιμοποιεί το 95% των προβάτων της για παραγωγή γάλακτος σε σχέση με την υπόλοιπη Ευρώπη που χρησιμοποιεί μόνο το 30% για την παραγωγή γάλακτος. 
Ως καταναλωτής πάντως έχεις επιλογή...

3/5/12

Θες να αδυνατίσεις; Σοβαρέψου.

Αν θες πραγματικά να χάσεις τα περιττά κιλά σου, τότε θα πρέπει να σταματήσεις να πιστεύεις ότι τα χάπια αδυνατίσματος και τα λαϊτ και διαίτης τρόφιμα θα σε αδυνατίσουν.
Νέα έρευνα έδειξε ότι τα διαίτης τρόφιμα και τα συμπληρώματα αδυνατίσματος δεν ήταν αποτελεσματικά για την απώλεια βάρους. Ενώ η κατανάλωση λιγότερου φαγητού και η γυμναστική ήταν πιο αποτελεσματικά.
Η έρευνα που συγκέντρωσε πληροφορίες από 4021 παχύσαρκα άτομα και σύμφωνα με τους ερευνητές οι δίαιτες αποτοξίνωσης, δημοφιλείς δίαιτες, και συμπληρώματα αδυνατίσματος δεν συσχετίστηκαν με επιτυχημένο αδυνάτισμα. Από αυτούς που είχαν σημαντική απώλεια βάρους, (πάνω από 10% του αρχικού τους βάρους) έτρωγαν λιγότερο και γυμνάζονταν περισσότερο.

Στρατηγικές που ήταν αποτελεσματικές:
*Κατανάλωση Λιγότερου Φαγητού
*Γυμναστική
*Κατανάλωση Λιγότερου Λίπους
*Κατανάλωση Λιγότερων Θερμίδων

Στρατηγικές που δεν ήταν αποτελεσματικές:
*Κατανάλωση πολύ νερού
*Κατανάλωση διαιτητικών και λάϊτ τροφίμων
*Λήψη συμπληρωμάτων αδυνατίσματος και βοτάνων

Η έρευνα δημοσιεύτηκε στο American Journal of Preventative Medicine

2/5/12

Η Nutella θα πληρώσει 3 εκατομμύρια δολάρια για παραπλάνηση καταναλωτών ύστερα από μήνυση μητέρας.

Πέρυσι είχαμε αναφερθεί για μια μητέρα στις Ηνωμένες Πολιτείες η οποία έκανε μήνυση στη Ferrero USA (εταιρία που παράγει τη Nutella) κατηγορώντας την εταιρία ότι απεικονίζει το προϊόν (ψευδώς) ως μέρος ενός υγιεινού πρωινού για παιδιά ενώ όπως αναφέρει η ίδια έχει παρόμοια διατροφική αξία με μία σοκολάτα. Στην υπόθεση ο δικηγόρος ισχυρίστηκε ότι η διαφήμιση της Nutella παραβιάζει τη νομοθεσία για την προστασία των καταναλωτών απεικονίζοντας το ως ένα υγιές, θρεπτικό πρωινό για τα παιδιά, και ζητά να αποκλειστούν διαφημίσεις που δείχνουν τη Nutella ως υγιεινή ή θρεπτική τροφή. Απαίτησε, επίσης να επιστραφούν τα χρήματα καταναλωτών που αγόρασαν τα προϊόντα Nutella. Τελικά η Ferrero έκανε διακανονισμό και έβαλε στη άκρη 3 εκατομμύρια δολάρια γα τους καταναλωτές οι οποίοι θα μπορέσουν να πάρουν πίσω 4 δολάρια για κάθε συσκευασία Nutella. Το πόσο των 3 εκατομμυρίων δεν είναι ιδιαίτερα μεγάλο για μία εταιρία σαν τη Ferrero, ωστόσο η εταιρεία θα πρέπει να αλλάξει και τη συσκευασία της και τις διαφημίσεις της και εκεί τα έξοδα θα είναι μεγαλύτερα. Βέβαια όλα αυτά στις Ηνωμένες Πολιτείες. Δες εδώ για την κριτική μας για τη Nutella.