27/12/10

Φρουκτόζη. Τελικά είναι πιο υγιεινή;

Όχι ακριβώς. Η φρουκτόζη είναι ένας μονοσακχαρίτης και είναι πιο γλυκιά από τη ζάχαρη. Αυτό οδηγεί πολλά άτομα να την χρησιμοποιούν ως υποκατάστατο ζάχαρης για να γλυτώσουν θερμίδες. Επιπλέον συστήνεται σε διαβητικούς γιατί δεν επηρεάζει τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα στο βαθμό που τα επηρεάζει η ζάχαρη, έχει δηλαδή χαμηλό γλυκαιμικό δείκτη. Στη φύση η φρουκτόζη υπάρχει σε μικρές ποσότητες σε φρούτα και λαχανικά, αλλά και στην απλή άσπρη ζάχαρη (η ζάχαρη αποτελείται από φρουκτόζη και γλυκόζη). Ωστόσο υπάρχουν πολλές έρευνες που δείχνουν ότι τελικά η φρουκτόζη δεν είναι τόσο αθώα όσο πιστεύαμε. Σύμφωνα με έρευνες φαίνεται ότι η φρουκτόζη μεταβολίζεται με διαφορετικό τρόπο και αποθηκεύεται πιο γρήγορα σε λίπος απ' ότι η απλή ζάχαρη. Επιπλέον μεγάλες ποσότητες φρουκτόζης που μπορεί να λαμβάνουμε μέσω συστατικών όπως σιρόπι φρουκτόζης που αποτελείται από γλυκόζη και φρουκτόζη, και βρίσκεται σε πολλά επεξεργασμένα τρόφιμα, συσχετίζεται με αύξηση τριγλυκεριδίων στο αίμα. Eνώ φαίνεται να επηρεάζει και διάφορες ορμόνες όπως ινσουλίνη, λεπτίνη, και γκρελίνη και αυτό με τη σειρά του μπορεί να αυξήσει τις πιθανότητες εμφάνισης παχυσαρκίας. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι ενώ η απλή άσπρη ζάχαρη αποτελείται και αυτή από φρουκτόζη και γλυκόζη, μεταβολίζεται διαφορετικά από τα παράγωγα φρουκτόζης που βρίσκουμε σε συσκευασμένα προϊόντα. Και φυσικά θα το τονίσουμε για άλλη μια φορά ότι τα φρούτα περιέχουν φρουκτόζη αλλά σε μικρές ποσότητες σε σχέση με συσκευασμένα επεξεργασμένα τρόφιμα, ενώ η φρουκτόζη στα φρούτα συνοδεύεται και από φυτικές ίνες με αποτέλεσμα ο οργανισμός να την αντιμετωπίζει διαφορετικά σε σχέση με τεχνητή πρόσθετη φρουκτόζη.
Συμπέρασμα: Η μικρή... χρήση φρουκτόζης (όπως για παράδειγμα με καφέ) δεν φαίνεται να επηρεάζει αρνητικά τον οργανισμό. Ωστόσο δώσε προσοχή γιατί μπορεί να λαμβάνεις περισσότερη φρουκτόζη από αυτή που πιστεύεις: πολλά επεξεργασμένα προϊόντα περιέχουν φρουκτόζη όπως γιαούρτια, μπισκότα, κρέμες, ψωμί, ροφήματα, δημητριακά και άλλα. Κοίτα τη συσκευασία και προσπάθησε να αποφύγεις προϊόντα που περιέχουν φρουκτόζη, σιρόπι καλαμποκιού με υψηλή περιεκτικότητα σε φρουκτόζη, σιρόπι γλυκόζης, σιρόπι γλυκόζης- φρουκτόζης, αμυλοσιρόπιο.

3 σχόλια:

  1. Basika afto to thema me anisihi arketa teleftea, ka8os proti8emai na adikatasthiso ti zahari me ena igeiinotero glykadiko, alla kt mou vromaei me ta ypokatastata ths. skeftomoun to canderel, pou periehi ke extra proteini, alla ke pali mou vromaei. i apopsi sas pia einai?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Όχι στο Canderel, όχι στην ασπαρτάμη, κρύβει καρκινικές απειλές. Ίσως η στέβια αποτελεί μια υγιεινή εναλλακτική αλλά ακόμα δεν έχει πάρει τις απαραίτητες εγκρίσεις... Wait and see

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. me to canderel ti symvainei akrivos?

    ΑπάντησηΔιαγραφή