23/2/11

Ζελατίνη. Τι είναι; Έχει διατροφική αξία;

Βασικά η ζελατίνη παράγεται κυρίως από το κολλαγόνο που βρίσκεται στα οστά και στο δέρμα των ζώων. Στοιχεία δείχνουν ότι παγκοσμίως το 70% της παραγωγής ζελατίνης προέρχεται από το δέρμα χοίρων και βοδινών, και το 27% να προέρχεται από τα οστά των ζώων. Θα το βρεις στα συνηθισμένα επιδόρπια ζελέ, αλλά και σε καραμέλες αλλά και πιο συχνά σε επιδόρπια γιαουρτιού αφού χρησιμοποιείται ως πηκτικό μέσο. Η διατροφική αξία είναι μικρή, μπορεί να έχεις ακούσει ότι είναι πηγή πρωτεΐνης και γι' αυτό πολλά από αυτά τα επιδόρπια έχουν περισσότερη πρωτεΐνη από αυτά που δεν περιέχουν πρωτεΐνη, ωστόσο η πρωτεΐνη αυτή είναι χαμηλής βιολογικής αξίας γιατί περιέχει ελάχιστα από τα απαραίτητα αμινοξέα (αυτά δηλαδή που δεν παράγει ο οργανισμός μας και πρέπει να τα λαμβάνουμε από τα τρόφιμα). Υπάρχει και ζελατίνη που... προέρχεται από φυτικές πηγές, ωστόσο τα περισσότερα προϊόντα που περιέχουν ζελατίνη δεν αναφέρουν την πηγή οπότε δεν μπορείς να γνωρίζεις την προέλευση της.

17 σχόλια:

  1. Διαιτολόγε έχω ακούσει ότι το ζελέ (που προφανώς περιέχει ζελατίνη), κάνει πολύ καλό ειδικά στις γυναίκες, επειδή προστατεύει από την οστεοπόρωση. Μπορείς να με διαφωτίσεις αν είναι αλήθεια?
    Επίσης, το καλοκαίρι τρώμε όλοι το ζελέ σαν επιδόρπιο. Προσωπικά παίρνω το light, αυτό που έχει 9 θερμίδες ανά μερίδα. Μπορεί να προκαλέσει κάτι κακό η κατανάλωσή του?

    Ευχαριστούμε πολύ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ο ζελές είναι ζελατίνη με χρώμα, άρωμα και ζάχαρη η άλλες γλυκαντικές ουσίες. Σχετικά με την οστεοπόρωση έχει γίνει μια έρευνα σε πειραματόζωα (ποντίκια) τα οποία ήταν σε μετεμμηνόπαυση, και παρατηρήθηκε μειωμένη απώλεια οστικής μάζας, όταν τους δόθηκε υψηλή δόση ζελατίνης σε μορφή κάψουλας. Ωστόσο 1 έρευνα σε πειραματόζωα όπου λάμβαναν συμπυκνωμένη ποσότητα ζελατίνης δεν αποδεικνύει ότι το να τρως ζελέ θα σε βοηθήσει να αποφύγεις την οστεοπόρωση. Μια άλλη έρευνα έδειξε ότι η ζελατίνη μπορεί να βοηθήσει στις αρθρώσεις, αλλά η έρευνα έγινε από εταιρία παραγωγής ζελατίνης. Σχετικά με την ερώτηση για τα λαϊτ, χρησιμοποιούνται διάφορα γλυκαντικά υποκατάστατα όπως ασπαρτάμη για τα οποία έχουμε αναφερθεί για την ασφάλεια τους στο "Να το φάω".

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ευχαριστώ πολύ διαιτολόγε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. ΑΗΔΙΑ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ ΔΕΝ ΘΑ ΞΑΝΑΦΑΩ ΠΟΤΕ ΣΤΗΝ ΖΩΗ ΜΟΥ ΖΕΛΕ ΤΕΛΕΙΑ ΚΑΙ ΠΑΥΑΛΑ.-

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. ΔΗΛΑΔΗ ΤΟ ΖΕΛΕ ΕΙΝΑΙ ΦΤΙΑΓΜΕΝΟ ΑΠΟ ΛΙΠΟΣ ΖΩΩΝ?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. υπάρχει και φυτικής προέλευσης και λέγεται αγάρ αγάρ

      Διαγραφή
    2. από οστα και δερμα λεει όχι από λιπος

      Διαγραφή
  6. υπάρχει και φυτικής προέλευσης και λέγεται αγάρ αγάρ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Δηλαδή η ζελατίνη από χοίρο που περιέχεται σε Cream Spreads δεν είναι καθόλου βλαβερή;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. ΔΗΛΑΔΗ Η ΖΕΛΑΤΙΝΗ ΕΧΕΙ ΧΟΙΡΙΝΟ ΔΕΡΜΑ ?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Η ζελατίνη αποτελείται κατά 86% απο πρωτείνες, είναι ζωικής προέλευσης αλλά δεν έχει καθόλου λίπος, περιέχει αμινοξέα που δεν μπορεί να παράγει ο οργανισμός μας και χρησιμοποιήται απο τους ανθρώπους εδω και αιώνες. Φαγητά με υψηλη περιεκτικότητα σε ζελατίνη είναι ο πατσάς και γενικά οσες συντγές περιέχουν σημεία του ζώου με χόνδρους. Η Γλυκίνη, ένα από τα 18 αμινοξέα που περιέχει η ζελατίνη, βοηθά στην επούλωση των πληγών ταχύτερα λόγω της αντι- φλεγμονώδους ιδιότητας της. Σημαντικές πηγές ζελατίνης είναι κυρίως οι κρεατόσουπες. Το μαγικό υγρό που έπιναν ο Αστερίξ και Οβελίξ είναι ενας ζωμός απο κόκκαλα και χόνδρους αγριόχοιρου βλέπετε η λαική παράδοση έχει περάσει μέσα στους μύθους αλλά οι σύγχρονοι άνθρωποι προτιμούν τα φαρμακευτικά συμπληρώματα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Δηλαδη αντι για ποσιμο κολλαγονο μπορω να πιω φυλλα ζελατινης?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Δηλαδη αντι για ποσιμο κολλαγονο μπορω να πιω φυλλα ζελατινης?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Η ζελατινη σαφως υπολειπεται αμινοξεων αλλα κανεις δεν τρωει ΜΟΝΟ ζελατινη μεσα στο 24ωρο. Θα φαει κ καποια αλλη πηγη πρωτεινης κ καποιο δημητριακο κ καποιο λαχανικο κ ξηροκαρπι κ τα αμινοξεα θα συμπληρωθουν. Επισης ευνοει την παραγωγη αυξητικης ορμονης κ τον μεταβολισμο ενω αφου αποτελειται απο 86% πρωτεινη με μονο 370 θερμιδες τα 100 γρ μια προσθηκη 5γρ ζελατινης (1 κ.γλ) στον καφε στο τσαι στη βρωμη στον τραχανα αυξανει κ τις πρωτεινες της ημερας κ χορταινει κ προαγει την απωλεια βαρους. Οποτε καλα κανουν τα γλυκισματα που περιεχουν ζελατινη (κ οχι πρωτεινη- να τα ξαναδιαβαζουμε αυτα που γραφουμε) κ αναφερουν υψηλοτερη περιεκτικοτητα πρωτεινης. Ανεξαρτητα ομως απο την πρωτεινη, οι ανθρωποι τον παλιο καιρο εσφαζαν ενα ζωο κ το ετρωγαν απο κεφαλι μεχρι ποδια δεν πετουσαν τιποτα. Τωρα με ολα αυτα τα "καθαρα" κοματια κρεατος που τρωμε που υπολειπονται σε ζελατινη κ κολαγονο πως θα ωφελησουμε το πεπτικο μας το δερμα μας τα μαλλια μας τις αρθρωσεις μας τα οστα μας κλπ? Προσωπικα τρωω 5-15 γρ ζελατινης τη μερα εδω κ χρονια κ δεν επαθα τιποτα κακο. Οι γονεις μου δε, ειδαν βελτιωση στους πονους στα γονατα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. ανωνυμε, με ποιο τροπο τρως την ζελατινη ? δοκιμασα με γιαουρτι μελι αλλα δν ειχε αποτελεσμα . ο φυσιοθεραπευτης μου συνεστισε να την καταναλωνω σε μορφη ζελε (μια κουταλια σε νερο το βραδυ ωστε να μετατραπει σε ζελες το πρωι) . Ειναι καπως αηδια ομολογω , αλλα το χρειαζομαι για τα γονατα μου. Καποια βοηθεια? (εκτος απο την νουτελα φυσικα)

    ΑπάντησηΔιαγραφή