9/20/2011

Οι συνεργασίες διαιτολόγων με τις εταιρίες τροφίμων καλά κρατούν.

Αναφερόμαστε κατά καιρούς για παραδείγματα διαιτολόγων που έμμεσα η άμεσα προωθούν κάποια προϊόντα διατροφής για τα οποία υπάρχουν πολλά ερωτηματικά για το αν κάνουν καλό στην υγεία. Ευτυχώς με το κανονισμό σχετικά με διαφημίσεις από επαγγελματίες υγείας "απαγορεύονται οι συστάσεις μεμονωμένων ιατρών ή επαγγελματιών στον τομέα της υγείας ή άλλων ενώσεων (π.χ. διατροφής) σε εμπορικές ανακοινώσεις ή την διαφημιστική επικοινωνία τροφίμων που προωθούνται με ισχυρισμούς υγείας», οπότε τουλάχιστον άμεσα δεν βλέπουμε διαφημίσεις με διαιτολόγους να μας λένε ότι κάποια προϊόντα είναι υγιεινά. Ωστόσο πέρα από τη διαφήμιση υπάρχουν πολλοί τρόποι επικοινωνίας και προώθησης ενός προϊόντος διατροφής. Ρίξαμε μια ματιά στις υπηρεσίες των διάφορων εταιριών διαιτολόγων (τις πιο γνωστές) και διαπιστώσαμε ότι τελικά αυτές οι συνεργασίες διατροφής είναι πολύ συνηθισμένες. Διαφημίζουν λοιπόν στις ιστοσελίδες τους διάφορους τρόπους συνεργασίας:
Χορηγίες: Γνωρίζουμε όλοι πολύ καλά ότι οι μεγάλες εταιρίες θέλουν να γίνονται χορηγοί σε ότι έχει να κάνει με τη υγεία προκειμένου να φαίνεται κοινωνικά υπεύθυνη αλλά και να έχει πρόσβαση στο κοινό. Το πρόβλημα βρίσκεται στην κρίση του διαιτολόγου η του συλλόγου. Ειναι οξύμωρο να δέχεσαι χορηγό εταιρία σοκολάτας η αλλαντικών όταν διοργανώνεις εκδήλωση για τη παιδική διατροφή.
Advertorials: Τα advertorials είναι αυτό που λέμε άρθρο-διαφήμιση, η εμείς θα το λέγαμε ψευτοάρθρo. Η λέξη δημιουργήθηκε από τον συνδυασμό των αγγλικών λεξεων editorial (άρθρο) advertisement (διαφήμιση). Αυτές οι διαφημίσεις γράφονται και εμφανίζονται σε περιοδικά, εφημερίδες κτλ. σαν ένα κανονικό αντικειμενικό άρθρο, και μπορεί κάπου με πολύ μικρά γράμματα να αναφέρεται ότι ειναι διαφήμιση. Ωστόσο αυτά τα ψευτοάρθρα συχνά υπογράφονται από διαιτολόγους με αποτέλεσμα ο αναγνώστης να πιστεύει οτι είναι αντικειμενικές και αξιόπιστες οι πληροφορίες.
Ειδικές Ενέργειες: Αυτό μπορεί να περιλαμβάνει διάφορες συνεργασίες διαιτολόγων με τις εταιρίες τροφίμων. Ένα παράδειγμα, εταιρία γνωστού διαιτολόγου ως δείγμα κοινωνικής ευαισθητοποίησης και για να βοηθήσει με την οικονομική κρίση, συνεργάστηκε με την Creta Farm και έκανε διαγωνισμούς όπου οι νικητές κέρδιζαν προϊόντα Creta Farm...

Άλλο παράδειγμα, διαιτολόγος γνωστής εταιρίας προσφέρει ομιλίες και παρουσιάσεις για λογαριασμό γνωστής εταιρίας αναψυκτικών. Και εκεί μπορούμε να θεωρήσουμε ότι ο συγκεκριμένος διαιτολόγος έμμεσα υποστηρίζει τα συγκεκριμένα προϊόντα.
Προβολή προϊόντων σε διαιτολογικά γραφεία: Όποιος έχει επισκεφτεί τους γνωστούς διαιτολόγους (αλλά και τους όχι τόσο γνωστούς) θα έχει παρατηρήσει το γραφείο να είναι γεμάτο με δείγματα προϊόντων γνωστών διατροφικών εταιριών. Και εδώ έμμεσα θα μπορούσαμε να πούμε ότι ο διαιτολόγος τα προωθεί, αλλιώς δεν θα τα είχε στο γραφείο του/της.
Έτσι λοιπόν μπορεί να μην βλέπουμε πια διαφημίσεις με διαιτολόγους αλλά ας μην γελιόμαστε είναι ακόμα μέσα στο παιχνίδι. Είναι όμως σωστό; Τι λένε οι κανόνες δεοντολογίας των διαιτολόγων; Στην αυριανή ανάρτηση.

3 σχόλια:

  1. Πλάκα έχει αυτή η εκπομπή διατροφής στην οποία συμμετέχει και ο Ξένος, όπου αναφέρουν και προτείνουν προιόντα, λέγοντας κανονικότατα τη μαρκα. Βέβαια, η εκπομπή σε προειδοποιεί ότι κάνουν διαφήμιση, αλλά οκ, και πάλι είναι προκλητικό που ο Ξένος, υποτίθεται υπέρμαχος της διατροφής, καταδέχεται να συμμετέχει σε κάτι τέτοιο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Γεια σας! Θα ηθελα να μου πειτε την αποψη σας για τα δημητριακα της Fytro ta Bran flakes. Τελικα ποια θεωρειται τα καλυτερα δημητριακα για μια διαιτα?
    Ευχαριστω!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ολα γίνονται για το χρήμα! Ολα τα υπόλοιπα είναι "για τα μάτια"

    ΑπάντησηΔιαγραφή