12/29/2010

Οι χορηγίες από εταιρίες τροφίμων που κλείνουν στόματα.

Έχουμε μιλήσει και στο παρελθόν για το ρόλο που παίζουν οι χορηγίες εταιριών τροφίμων σε διάφορες εκδηλώσεις. Η έννοια της εταιρικής κοινωνικής ευθύνης από τη μία είναι καλό γιατί πολλοί οργανισμοί λαμβάνουν χρήματα για καλό σκοπό, από την άλλη φαίνεται να είναι άλλο ενα κολπάκι για να μπορούν μερικές εταιρίες τροφίμων να ενισχύσουν την δημόσια εικόνα τους και των προϊόντων της η ακόμα και να κατευθύνουν κάποια πράγματα προς όφελος τους. Παράδειγμα: μαθαίνουμε ότι στις ΗΠΑ η Coca Cola και η Pepsi άρχισαν συζητήσεις για να επιχορηγήσουν τον διεθνή ανθρωπιστικό οργανισμό Save the Children (Σώσε τα Παιδιά). Αυτός ο ισχυρός οργανισμός έχει αφιερωθεί στην υγεία των παιδιών (αυτό περιλαμβάνει τη διατροφή και τη παχυσαρκία) στην Αμερική και σε όλο τον κόσμο. Μέχρι τώρα ήταν θερμός υποστηρικτής της ιδέας να μπουν επιπλέον φόροι στα αναψυκτικά στις Ηνωμένες Πολιτείες (μια ιδέα που συζητείται εδώ και καιρό) ως τρόπο καταπολέμησης της παχυσαρκίας. Όταν όμως αυτός ο ανθρωπιστικός οργανισμός ξεκίνησε τις συζητήσεις με τις δυο εταιρίες αναψυκτικών, μετά από λίγο ανακοίνωσε ότι θα σταματήσουν να υποστηρίζουν την ιδέα των φόρων για αναψυκτικά. Πολλοί αναλυτές δεν το θεωρούν αυτό σύμπτωση αλλά μια ξεκάθαρη νίκη των εταιριών αναψυκτικών, οι οποίες με τα χρήματα τους και τις επιχορηγήσεις τους κατάφεραν να κλείσουν στόματα. Αυτό συμβαίνει παντού. Αν μια εταιρία χορηγήσει η τελοσπάντων δώσει χρήματα με κάποιο τρόπο (δώρα,ταξίδια κτλ) είτε σε οργανισμό, είτε σε εκδόσεις, είτε σε άνθρωπο (π.χ. ιατρούς, διαιτολόγους) μπορεί να μη φαίνεται ξεκάθαρα στον καταναλωτή, αλλά στην ουσία αγοράζει τη σιωπή τους. Έτσι για παράδειγμα... μπορεί να μην ζητήσει η Χ εταιρία να υποστηριχτούν τα προϊόντα της (αν και πολλές το κάνουν όπως έχουμε διαπιστώσει), απλά μπορεί να περιμένει να μην ειπωθεί τίποτα αρνητικό για τα προϊόντα της. Όταν ακούς (η διαβάζεις) για παράδειγμα κάποιον ειδικό να απαντά ότι "όλα πρέπει να καταναλώνονται με μέτρο και ότι όλα είναι μέρος μιας ισορροπημένης διατροφής" αποφεύγοντας να απαντήσει ξεκάθαρα για τη διατροφική αξία ενός αναψυκτικού, η της πάριζας η δεν ξέρω τι άλλο, αυτό πρέπει να σε υποψιάζει. Σαφώς και όλα πρέπει να καταναλώνονται με μέτρο (αν και είμαστε σίγουροι ότι όταν οι αρχαίοι έλεγαν "παν μέτρον άριστον" δεν εννοούσαν τα αναψυκτικά και την πάριζα) αλλά είναι και υποχρέωση ενός επαγγελματία να αναφέρει ποιες είναι οι επιπτώσεις ενός προϊόντος και όχι να απαντά με γενικότητες για μην στενοχωρήσει "κάποιους".

2 σχόλια: