Έχουμε αναφερθεί για την ασφάλεια της Στέβια σε παλιότερη ανάρτηση, όμως τώρα υπάρχει αρκετή συζήτηση στην Ευρωπαϊκή Ένωση για το αν αυτή η ουσία μπορεί να λέγεται φυσική. Ήδη βλέπουμε διαφημίσεις εδώ στην Ελλάδα που την αποκαλούν "Φυσικό γλυκαντικό" είναι όμως; Οι γλυκοζίτες στεβιόλης οι ουσίες υπεύθυνες για την γλυκιά γεύση των φύλλων στέβιας, εξάγονται με την χρήση αιθανόλης στη μορφή Rebiana A. Πολλά κράτη μέλη της ΕΕ υποστηρίζουν ότι δεν μπορεί να φέρει τη σήμανση "φυσικό" γιατί δεν υπάρχει αυτή η ουσία έτσι στη φύση χωρίς αυτή τη διαδικασία. Αυτό που είναι σημαντικό να γνωρίζουμε είναι ότι δεν υπάρχει νομοθεσία που να επιβάλει αυστηρό ορισμό του όρου "φυσικό". Αυτό που αναφέρεται είναι ότι πιο σωστό θα ήταν να λέγεται ότι είναι από φυτική πηγή αλλά όχι να αποκαλείται φυσική.
Φυσικός Στυμμένος Χυμός-Είναι καλύτερος τελικά; Μάλλον όχι.
Τώρα τελευταία διαφημίζονται πολλοί χυμοί και ειδικά χυμοί πορτοκάλι ως φυσικοί στυμμένοι χυμοί από μη συμπυκνωμένο χυμό, υπονοώντας ότι ο χυμός είναι φρεσκοστυμμένος χυμός. Τι σημαίνει αυτό; Ότι το στύβουν και μετά το βάζουν σε ένα μπουκάλι για να το αγοράσουμε; Μάλλον όχι.
Στην καλύτερη περίπτωση παγώνουν τον χυμό στις γνωστές παγοκολώνες και το χρησιμοποιούν όποτε τον χρειάζονται-αυτό αποτελεί την λιγότερη επεξεργασμένη εκδοχή. Όμως μπορεί να συμβαίνει και κάτι άλλο το οποίο συμβαίνει στις Η.Π.Α.: αφού παστεριώσουν τον χυμό, το οποίο σημαίνει ότι θερμαίνεται σε υψηλή θερμοκρασία για να σκοτώσει τα βακτήρια, να απενεργοποιηθούν τα ένζυμα και να επεκτείνει τη διάρκεια ζωής, αφαιρείται και το οξυγόνο για την πρόληψη της οξείδωσης, το οποίο αφαιρεί τη γεύση. Μετά ο παστεριωμένος χυμός...
Μαρμελάδα χωρίς ζάχαρη - Παραπλανητικό;
![]() |
| 1 |
![]() |
| 2 |
Είδαμε σε 2 διαφορετικά σούπερ μάρκετ ένα προϊόν (φωτο 1) η στα ψυγεία η στα φρούτα το οποίο χαρακτηρίζεται ως άλειμμα φρούτων χωρίς προσθήκη ζάχαρης. Αρχικά αναρωτηθήκαμε γιατί ήταν στο ψυγείο. Τελικά δεν υπήρχε κανένας λόγος πέρα από λόγους μάρκετινγκ και παραπλάνησης, αφού στο πίσω μέρος της συσκευασίας αναγράφει ότι διατηρείται εντός η εκτός ψυγείου. Βέβαια όταν το βλέπει ο καταναλωτής στο ψυγείο και μάλιστα με την ονομασία "άλειμμα φρούτων" θεωρεί ότι είναι φρέσκο σαν ένα φρέσκο φρούτο και βέβαια αυτό δεν ισχύει καθόλου, αυτό το προϊόν έχει παρόμοια διατροφική αξία και σάκχαρα με μια συνηθισμένη μαρμελάδα και που τελικά και αυτό μαρμελάδα είναι.
![]() |
| 3 |
Εμείς το θεωρούμε κοροϊδία όταν...
Πως και γιατί γίνεται η κριτική διατροφικών προϊόντων.
Η ιδέα αυτή ξεκίνησε γιατί βλέπαμε όλο και περισσότερες εταιρίες τροφίμων να χρησιμοποιούν τη διατροφή ως εργαλείο μάρκετινγκ. Προωθούν τα προϊόντα τους με υποσχέσεις και ισχυρισμούς, μέσα από ΜΜΕ αλλά και με τη συνεργασία οργανώσεων υγείας. Μερικοί ισχυρισμοί είναι αληθινοί και άλλοι όχι. Όμως συχνά πρέπει να διαβάζεις τα ψιλά γράμματα (και σε αυτή τη περίπτωση τη λίστα των συστατικών) για να καταλάβεις αν ένα προϊόν είναι και κάνει αυτό πολύ λέει.
Έτσι αρχίσαμε να κάνουμε κριτική προϊόντων που κάνουν ισχυρισμούς η υπόσχονται κάτι. Δεν κάνουμε όμως συγκεκριμένη κριτική βασικών φρέσκων προϊόντων όπως για παράδειγμα φρούτα, φρέσκο κρέας η αυγά. Σκοπός μας είναι να ξεκαθαρίσουμε τι γίνεται με τα συσκευασμένα/τυποποιημένα προϊόντα. Ειδικά αυτή την εποχή το θεωρούμε απαραίτητο να μην πληρώνουμε χρυσό το φαγητό μας επειδή οι εταιρείες χρησιμοποίησαν κάποια τεχνολογία η έχουν κάποια πρόσθετα που υποτίθεται το κάνουν πιο υγιεινό. Η βαθμολογία βασίζεται στις καθιερωμένες βασικές αρχές διατροφής.
Δεν είμαστε κατά της απόλαυσης τροφών που δεν θεωρούνται και τόσο υγιεινές, είναι όλα μέρος ενός ισορροπημένου διαιτολογίου, αλλά αυτό που πραγματικά μας ενοχλεί είναι η κοροϊδία και το παιχνίδι που παίζουν στις πλάτες των καταναλωτών οι εταιρείες προκειμένου να βγάλουν το μεγαλύτερο κέρδος.
Να σημειωσουμε ότι στις ΗΠΑ και σε κάποιες άλλες χώρες υπάρχουν προγράμματα αξιολόγησης τροφίμων σε συνεργασία με μεγάλα Πανεπιστήμια , όπου οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ έχουν δεχτεί να υπάρχει η αξιολόγηση των διατροφικών προϊόντων που πωλούνται μέσα στα καταστήματα τους. Αυτό θα γίνει άραγε ποτέ στην Ελλάδα;
ΚΡΙΤΙΚΗ: Τυρί Philadelphia της Kraft Κανονικό και Light. Πιο πολύ κρέμα παρά τυρί.
ΤΑ ΣΥΝ: Σχετικά λίγες θερμίδες
ΤΑ ΠΛΗΝ: Αρκετά λιπαρά και μικρή ποσότητα ασβεστίου
Η ΓΝΩΜΗ ΜΟΥ: Αυτό το τυρί είναι γνωστό για την χρήση του στη παρασκευή του τσιζκέικ, προωθείται και ως άλειμμα σε σάντουιτς αλλά και στη μαγειρική. Δεν θεωρείται τυρί αλλά τυροκομικό προϊόν. Παράγεται από γάλα, κρέμα γάλακτος, πρωτεΐνη ορού και σταθεροποιητές. Έχει σχετικά λίγες θερμίδες για τυρί αλλά υψηλή ποσότητα λίπους, μικρή ποσότητα πρωτεΐνης αλλά και ασβεστίου. Στο κανονικό τυρί Φιλαδέλφειας το 84% των θερμίδων προέρχεται από λιπαρά. Για να καταλάβουμε τι σημαίνει αυτό, συγκριτικά θα αναφέρουμε ότι η γραβιέρα που θεωρείται ένα πλούσιο τυρί, το ποσοστό λίπους του (θερμιδικά) κυμαίνεται στο 70%. Η πρωτεΐνη επίσης είναι χαμηλή, έτσι για παράδειγμα το μέσο τυρί έχει περίπου 7 γραμμάρια πρωτεΐνης ανά 30 γρ. τυριού, ενώ το τυρί Φιλαδέλφειας έχει μόνο 1,7 γρ. και το λάιτ έχει 2,7 γρ. Ενώ και το ασβέστιο φτάνει μόνο τα 30 mg ασβεστίου ανά 30 γρ, τυριού σε σχέση με τα 200-300 mg που έχουν άλλα τυριά.
Το Philadelphia Light έχει 36% λιγότερες θερμίδες και λίγο περισσότερη πρωτεΐνη αλλά και αυτό είναι φτωχό διατροφικά και αρκετά υψηλό σε λιπαρά, το 66% των θερμίδων προέρχεται από το λίπος (στη συσκευασία για το λάιτ αναγράφει 12% λιπαρά-αυτό όμως αναφέρεται στο βάρος όχι στις θερμίδες που είναι και αυτό που μας ενδιαφέρει). Έχει τα ίδια συστατικά με το κανονικό αλλά λιγότερη κρέμα γάλακτος...
Κλείσαμε 2 χρόνια. Συνεχίζουμε παρά τις απειλές.
Ξεκινήσαμε το μπλογκ 19 Απριλίου το 2010 από ανάγκη δική μας να ξεκαθαρίσουμε λίγο τα πράγματα σε ότι έχει να κάνει με την διατροφή. Δυστυχώς οι κύριες πηγές διατροφικών πληροφοριών για τον καταναλωτή είναι οι εταιρίες τροφίμων οι οποίες απλά λένε ότι θέλουν προκειμένου να μας πείσουν να αγοράσουμε το προϊόν τους αλλά και που συνεργάζονται με διάφορους ειδικούς στο χώρο της διατροφής για να μεταφέρουν τα συχνά παραπλανητικά διατροφικά τους μηνύματα. Άλλη πηγή διατροφικών πληροφοριών είναι και τα ΜΜΕ που συνήθως περιλαμβάνουν άρθρα από άσχετους δημοσιογράφους που θεωρούν τους εαυτούς τους ειδήμονες επειδή διάβασαν 2-3 άρθρα, και που στις περισσότερες περιπτώσεις απλά αντιγράφουν ξένα άρθρα η απλά δημοσιεύουν δελτία τύπου των διατροφικών εταιριών. Γι' αυτούς τους λόγους ξεκινήσαμε λοιπόν το μπλογκ.
Μέσα σε 2 χρόνια, χωρίς καμιά προώθηση καταφέραμε να φτάσουμε τις σχεδόν 20000 επισκέψεις το μήνα και πλησιάζουμε τους 700 followers στην σελίδα μας στο Facebook που ξεκινήσαμε πριν από 10 μήνες. Έχουμε καταφέρει να παραμείνουμε ανώνυμοι, παρά τις απειλές που έχουμε δεχτεί.
Μας αντιγράψανε μερικοί-η αντιγραφή, όμως έχουμε ακούσει ότι είναι η ειλικρινέστερη μορφή φιλοφρόνησης.
Ευχαριστούμε που μας διαβάζετε.
Η Ομάδα του Να το Φάω.
Σχετικά με την ασπαρτάμη. Πρέπει να αναφέρονται όλα τα στοιχεία.
Αναγνώστης μας ρώτησε "ότι τώρα που καταξιωμένοι κορυφαίοι επιστήμονες της διατροφής, όπως η Δρ. ΧΧΧΧ λένε ότι η ασπαρτάμη είναι απολύτως ασφαλής", αν πρέπει να αναθεωρήσουμε αυτά που έχουμε πει για την ασπαρτάμη. Αναφέρεται σε κάποιο άρθρο/συνέντευξη που δημοσιεύτηκε στα πλαίσια ενός συνεδρίου για τον διαβήτη.
Όχι.
Δεν έχει αλλάξει κάτι για να αναθεωρήσουμε. Το άρθρο είναι μια συνέντευξη που περιλαμβάνει πληροφορίες που έχουμε δει σε πολλά άλλα άρθρα για το πόσο τέλειες είναι όλες οι γλυκαντικές ουσίες. Αυτό θα πρέπει να βάζει τον αναγνώστη σε υποψίες, άλλωστε έχουμε δει παρόμοια άρθρα από και από άλλους "καταξιωμένους" επιστήμονες, ενώ παρόμοιες πληροφορίες έχουμε δει και σε ιστοσελίδες εταιριών που παράγουν προϊόντα που έχουν συστατικό την ασπαρτάμη.
Αυτό που θα πούμε είναι ότι ο καταξιωμένος επιστήμονας (όπως αναφέρθηκε από τον αναγνώστη) όφειλε, αν θέλει να δίνει αντικειμενική και υπεύθυνη πληροφόρηση, να αναφερθεί στο γεγονός ότι:
1. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ζήτησε από την Ευρωπαϊκή Αρχή για την Ασφάλεια των Τροφίμων (EFSA) να κάνει πλήρη επαναξιολόγηση της ασφάλειας της ασπαρτάμης γιατί μέλη του ευρωπαϊκού κοινοβουλίου έχουν ανησυχίες για την ασφάλεια της αλλά και γιατί η EFSA αποφάσισε να μελετήσει εκτενέστερα 2 πρόσφατες έρευνες σχετικά με την πιθανή καρκινογόνο δράση αλλά την επιρροή που μπορεί να έχει η ασπαρτάμη κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης. Η επαναξιολόγηση είχε προγραμματιστεί να γίνει ξανά το 2020, αλλά τελικά αποφάσισε η ΕΕ να έχει γίνει μέχρι τον Σεπτέμβριο 2012. Εδώ μπορείτε να δείτε όλα τα έγγραφα.
2. Έπρεπε να αναφερθεί σε πρόσφατες έρευνες που έχουν συσχετίσει τα αναψυκτικά λάιτ με πρόωρο τοκετό.
3. Έπρεπε να είχε αναφερθεί και σε άλλες έρευνες που έχουν συσχετίσει τα αναψυκτικά λάιτ με αυξημένο λίπος στη κοιλιά, αυξημένα επίπεδα σακχάρου (σε πειραματόζωα που είχαν την τάση να παρουσιάσουν διαβήτη) αλλά και αυξημένες πιθανότητες εμφράγματος.
Αν λοιπόν θέλει να δίνει μια ολοκληρωμένη εικόνα για τη χρήση γλυκαντικών και συγκεκριμένα της ασπαρτάμης και ειδικά για τους διαβητικούς αυτά θα έπρεπε να τα είχε αναφέρει. Αλλά δεν το έκανε.
Εδώ το άρθρο/συνέντευξη
Αρνάκι...Νέας Ζηλανδίας
Πρόσφατα σε μεγάλο σούπερ μάρκετ είδαμε να προωθείται κατεψυγμένο αρνάκι Νέας Ζηλανδίας. Αυτοί που το προώθησαν ανέφεραν ότι δεν υπάρχει αρκετή παραγωγή στην Ελλάδα για να καλύψει τις ανάγκες των Ελλήνων. Οπότε αντί να φέρουμε αρνάκι από γειτονικές χώρες, έπρεπε να φέρουμε κατεψυγμένο αρνί από την άλλη άκρη του κόσμου...
Ψάχνοντας λίγο να τι βρήκαμε: Το αρνί και το κατσίκι αποτελεί από τις πιο σημαντικές πηγές παραγωγής ζώων στην Ελλάδα. Η Ελλάδα είναι τέταρτη στη σειρά χώρα παραγωγής αρνιού στην Ευρωπαϊκή Ένωση και έχει την υψηλότερη παραγωγή κατστικίσιου κρέατος στην ΕΕ. Καλύπτει το 82% των αναγκών της σε αρνίσιο κρέας. Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν έχει αρκετά αρνιά και πρόβατα η Ελλάδα, έχει και παραέχει, αλλά σύμφωνα με αναφορά του Χαροκοπειου Πανεπιστημίου η Ελλάδα χρησιμοποιεί το 95% των προβάτων της για παραγωγή γάλακτος σε σχέση με την υπόλοιπη Ευρώπη που χρησιμοποιεί μόνο το 30% για την παραγωγή γάλακτος.
Ως καταναλωτής πάντως έχεις επιλογή...
Θες να αδυνατίσεις; Σοβαρέψου.
Αν θες πραγματικά να χάσεις τα περιττά κιλά σου, τότε θα πρέπει να σταματήσεις να πιστεύεις ότι τα χάπια αδυνατίσματος και τα λαϊτ και διαίτης τρόφιμα θα σε αδυνατίσουν.
Νέα έρευνα έδειξε ότι τα διαίτης τρόφιμα και τα συμπληρώματα αδυνατίσματος δεν ήταν αποτελεσματικά για την απώλεια βάρους. Ενώ η κατανάλωση λιγότερου φαγητού και η γυμναστική ήταν πιο αποτελεσματικά.
Η έρευνα που συγκέντρωσε πληροφορίες από 4021 παχύσαρκα άτομα και σύμφωνα με τους ερευνητές οι δίαιτες αποτοξίνωσης, δημοφιλείς δίαιτες, και συμπληρώματα αδυνατίσματος δεν συσχετίστηκαν με επιτυχημένο αδυνάτισμα. Από αυτούς που είχαν σημαντική απώλεια βάρους, (πάνω από 10% του αρχικού τους βάρους) έτρωγαν λιγότερο και γυμνάζονταν περισσότερο.
Στρατηγικές που ήταν αποτελεσματικές:
*Κατανάλωση Λιγότερου Φαγητού
*Γυμναστική
*Κατανάλωση Λιγότερου Λίπους
*Κατανάλωση Λιγότερων Θερμίδων
Στρατηγικές που δεν ήταν αποτελεσματικές:
*Κατανάλωση πολύ νερού
*Κατανάλωση διαιτητικών και λάϊτ τροφίμων
*Λήψη συμπληρωμάτων αδυνατίσματος και βοτάνων
Η έρευνα δημοσιεύτηκε στο American Journal of Preventative Medicine
Η Nutella θα πληρώσει 3 εκατομμύρια δολάρια για παραπλάνηση καταναλωτών ύστερα από μήνυση μητέρας.
Πέρυσι είχαμε αναφερθεί για μια μητέρα στις Ηνωμένες Πολιτείες η οποία έκανε μήνυση στη Ferrero USA (εταιρία που παράγει τη Nutella) κατηγορώντας την εταιρία ότι απεικονίζει το προϊόν (ψευδώς) ως μέρος ενός υγιεινού πρωινού για παιδιά ενώ όπως αναφέρει η ίδια έχει παρόμοια διατροφική αξία με μία σοκολάτα. Στην υπόθεση ο δικηγόρος ισχυρίστηκε ότι η διαφήμιση της Nutella παραβιάζει τη νομοθεσία για την προστασία των καταναλωτών απεικονίζοντας το ως ένα υγιές, θρεπτικό πρωινό για τα παιδιά, και ζητά να αποκλειστούν διαφημίσεις που δείχνουν τη Nutella ως υγιεινή ή θρεπτική τροφή. Απαίτησε, επίσης να επιστραφούν τα χρήματα καταναλωτών που αγόρασαν τα προϊόντα Nutella. Τελικά η Ferrero έκανε διακανονισμό και έβαλε στη άκρη 3 εκατομμύρια δολάρια γα τους καταναλωτές οι οποίοι θα μπορέσουν να πάρουν πίσω 4 δολάρια για κάθε συσκευασία Nutella. Το πόσο των 3 εκατομμυρίων δεν είναι ιδιαίτερα μεγάλο για μία εταιρία σαν τη Ferrero, ωστόσο η εταιρεία θα πρέπει να αλλάξει και τη συσκευασία της και τις διαφημίσεις της και εκεί τα έξοδα θα είναι μεγαλύτερα. Βέβαια όλα αυτά στις Ηνωμένες Πολιτείες. Δες εδώ για την κριτική μας για τη Nutella.
Διόρθωσαν το άρθρο για την κυτταρίτιδα, επιμένουν όμως για τον μαϊντανό.
Μας ενημέρωσαν ότι οι συγγραφείς του άρθρου έκαναν μια μικρή διόρθωση στο άρθρο για την κυτταρίτιδα. Αυτό ήταν έντιμο και επαγγελματικό. Ωστόσο, είμαστε και πάλι αναγκασμένοι να αναφερθούμε σε κάτι. Αναφέρθηκαν στο ότι "ο μαϊντανός βοηθάει στην καταπολέμηση της (κυτταρίτιδας), αφού έχει διουρητική δράση και βοηθάει στο να αποβληθούν από τον οργανισμό τοξίνες". Συγνώμη αλλά ενώ ο μαϊντανός μπορεί να έχει διουρητική δράση (δεν είπαμε ποτέ το αντίθετο) τα διουρητικά δεν χρησιμοποιούνται για να αποβληθούν τοξίνες, αλλά για να αποβληθούν επιπλέον υγρά όταν υπάρχει παθολογική κατάσταση όπως υπέρταση, καρδιακή ανεπάρκεια, νεφρική ανεπάρκεια κτλ. Επίσης, οι συγγραφείς υποθέτουν ότι η κυτταρίτιδα οφείλεται σε τοξίνες ενώ αυτό είναι μια παλιά θεωρία που δεν έχει αποδειχθεί. Επίσης γιατί χρειαζόμαστε τον μαϊντανό για να αποβληθούν τοξίνες; απ'οτι γνωρίζουμε όλοι, οι διαιτολόγοι κατηγορούν τους μη-διαιτολόγους για την χρήση του όρου "αποτοξίνωση" ενώ εδώ αναφέρονται σε κάποια τροφή που μπορεί να βοηθήσει στην αποβολή των τοξινών. Γνωρίζουμε όλοι ότι ο οργανισμός μπορεί να αποβάλει τις τοξίνες χωρίς βοήθεια από τροφές με ειδικές ικανότητες η δίαιτες. Τέλος, αναφέρονται σε άρθρο συνάδελφου για τον μαϊντανό και εδώ θα πούμε το εξής: άρθρο από συνάδελφο σε ιστοσελίδα δεν αποτελεί επίσημη πηγή πληροφοριών αλλά έτσι και ο αλλιώς ο συγκεκριμένος συνάδελφος δεν αναφέρθηκε σε τοξίνες. Προφανώς οι συγγραφείς ήθελαν να υποστηρίξουν τη θεωρία με τον μαϊντανό, αλλά μην το συνεχίζετε άλλο, όλοι κάνουμε λάθη, δεν χρειάζεται να συνεχίζουμε την παραπληροφόρηση γιατί πληγώθηκε ο εγωισμός μας.
Παραπληροφόρηση από διαιτολόγους: Όχι ο μαϊντανός δεν εμποδίζει την κυτταρίτιδα.
Είχαμε καιρό να κάνουμε κριτική σε άρθρα διατροφής, αλλά θεωρήσαμε σωστό να γίνει μιας και το άρθρο έχει γραφτεί από διαιτολόγους. Αυτά που διαβάσαμε, μας άφησε άναυδους. Τι διαβάσαμε;
*Ότι η κυτταρίτιδα μπορεί να καταπολεμηθεί με λεμφικό μασάζ.
*Ότι ο μαϊντανός, σύμφωνα με τους διαιτολόγους έχει "διουρητικές και καθαρτικές ιδιότητες, αποτοξινώνει τον οργανισμό και μειώνει το αίσθημα της πείνας και επιπλέον εμποδίζει τον σχηματισμό κυτταρίτιδας αφού εμποδίζει τη συσσώρευση λίπους." Σοβαρά ; Πρώτα να πούμε ότι τίποτα από αυτά δεν έχουν αποδειχτεί με έρευνες, όχι ο μαϊντανός δεν εμποδίζει την συσσώρευση λίπους, αν ήταν έτσι θα είχε λυθεί πια το πρόβλημα παχυσαρκίας.
*Επίσης οι δύο διαιτολόγοι συμβουλεύουν όποια έχει κυτταρίτιδα να τρώει σέλερι "γιατί έχει διουρητικές, χωνευτικές και καθαρτικές ιδιότητες" και προσθέτουν ότι "οι ουσίες που περιέχει το σέλερι ενεργοποιούν τον μεταβολισμό του λίπους και εμποδίζουν το σχηματισμό κυτταρίτιδας" ενώ μας λένε ότι "οι φυτικές ορμόνες και τα σημαντικά του έλαια είναι εξίσου ευεργετικά για τον οργανισμό, αφού συμβάλλουν στην αποβολή λιπαρών, σακχάρων ενώ παράλληλα συμβάλλει στη μείωση του αισθήματος της πείνας". Δεν καταλάβαμε; Δηλαδή αν τρώει κανείς σέλερι μπορεί να αποβάλει λιπαρά και και σάκχαρα ενώ ενεργοποιεί τον μεταβολισμό; Πραγματικά αυτό είναι ένα επιστημονικό θαύμα.
Πέρα από το αστεία, αυτό πραγματικά είναι τραγικό, τέτοιο απαράδεκτο άρθρο να προέρχεται από άτομα που έχουν σπουδάσει διαιτολογία, που αποτελούν πηγές ενημέρωσης για τα ΜΜΕ και μάλιστα ένα από αυτά τα άτομα είναι στο ΔΣ της Ένωσης Διαιτολόγων Διατροφολόγων Ελλάδος που αντιπροσωπεύει διαιτολόγους. Θέλουμε να πιστεύουμε ότι απλά δεν το πρόσεξαν το άρθρο ιδιαίτερα γιατί θα ήταν παράλογο να έχουν σπουδάσει το αντικείμενο της διατροφής και να πιστεύουν ότι το σέλερι αποβάλει λιπαρά. Μας λυπεί αυτό το γεγονός, γιατί όχι μόνο παραπληροφορούν το κοινό αλλά καταστρέφουν την εικόνα που έχουν άλλοι επιστήμονες αλλά και καλά πληροφορημένοι αναγνώστες για τους διαιτολόγους. Ας ελπίσουμε ότι θα το διορθώσουν.
Εδώ το άρθρο των διαιτολόγων.
'Οταν η παραπληροφόρηση στα ΜΜΕ είναι επικίνδυνη.
Αυτό πραγματικά μας θυμώνει αν και δεν αφορά τη διατροφή αλλά την υγεία και την παραπλάνηση του κοινού από δημοσιογράφους. Όπως ίσως κάποιοι έχουν διαβάσει την περασμένη εβδομάδα πέθανε η δημοσιογράφος Μαίρη Παπαγιαννίδου, η οποία πίστευε ότι ο ιός του HIV δεν υπάρχει η δεν προκαλεί AIDS και υποστήριζε διάφορες θεωρίες συνωμοσίας. Πέθανε τελικά από επιπλοκές της ασθένειας της.
Το θέμα εδώ δεν είναι ότι κάποιος δεν πιστεύει στη σύγχρονη ιατρική, καλά κάνει, δικαίωμα του. Η γυναίκα αυτή τουλάχιστον είχε το δικαιολογητικό ότι είχε μία σοβαρή ασθένεια και ήθελε να πιστεύει σε κάτι, οι άλλοι δημοσιογράφοι αλλά και εκδοτικές εταιρίες τι δικαιολογητικό έχουν;
Δεν φτάνει που η γυναίκα αυτή έγραφε διάφορα βιβλία ότι θεραπεύτηκε από το AIDS (δεν ήταν γιατρός ούτε ερευνήτρια), οι εκδόσεις Λυμπέρης της απένειμαν και Βραβείο Κοινωνικής Προσφοράς για την ενημέρωση των Ελλήνων γύρω από το AIDS στα Βραβεία Γυναίκες της Χρονιάς και δημοσίευσαν την ιστορία της στο Life and Style. Πραγματικά δεν νομίζουμε ότι οι εκδότες πίστευαν την γυναίκα αυτή, μάλλον θα πούλαγαν περισσότερα περιοδικά με αυτή την ιστορία. Όποιος και να ήταν ο λόγος, είναι απόλυτα ανεύθυνο να βραβεύουν κάποιον "για την ενημέρωση των Ελλήνων γύρω από το AIDS" ενώ στην ουσία έγινε το αντίθετο: παραπληροφόρηση των Ελλήνων για το AIDS έγινε από αυτή την γυναίκα. Εδώ η παραπληροφόρηση από τα ΜΜΕ πραγματικά είναι επικίνδυνη.
Τα είπε πολύ καλά ο Άρης Δημοκίδης σε ένα καλό άρθρο του στο LIFO: "Κακώς κατά τη γνώμη μου τα ΜΜΕ μετέδωσαν χωρίς αξιολόγηση, ως "γεγονότα" τα πιστεύω της. Και πολύ κακώς της δόθηκε και βραβείο"Γυναίκα της Χρονιάς" για την ενημέρωση που προσέφερε στα θέματα του AIDS. " Ακριβώς αυτό: Τα ΜΜΕ μεταδίδουν ως γεγονότα χωρίς να αξιολογούν την κάθε βλακεία που ακούνε η που περνάει από το email τους. Και γι' αυτό επιμένουμε: κάτι που διαβάζεις σε ένα περιοδικό η μία εφημερίδα, όσο και σοβαρή και να είναι δεν σημαίνει ότι είναι αλήθεια.
Έρευνα: Οι έτοιμες βρεφικές τροφές περιέχουν ελάχιστα μέταλλα και ιχνοστοιχεία.
Αυτό διαπίστωσαν Βρετανοί ερευνητές οι οποίοι ανέλυσαν δείγματα βρεφικών τροφών (όχι σκόνες). Η έρευνα που έχει δημοσιευθεί από πέρυσι, είδε τη δημοσιότητα αυτές τις μέρες και δείχνει ότι οι έτοιμες για κατανάλωση τροφές για μωρά (όχι οι σκόνες, αλλά αυτές που είναι στα βαζάκια όπως στην φωτογραφία) περιέχουν μικρή ποσότητα μετάλλων και ιχνοστοιχείων. Σύμφωνα με Βρετανούς ερευνητές τα προϊόντα αυτά μπορεί να περιέχουν λιγότερο από το 1/5 της συνιστώμενης ημερήσιας δόσης (Σ.Η.Δ.) για ασβέστιο, μαγνήσιο, ψευδάργυρο, σίδηρο και άλλα μέταλλα.
Οι ερευνητές πήραν δείγματα από 8 γνωστές μάρκες έτοιμων τροφών για βρέφη που ήταν η με βάση τα λαχανικά η με βάση το κρέας και δεν αναφέρθηκαν μάρκες. Όλα τα δείγματα είχαν λιγότερο από την Σ.Η.Δ. για όλα τα απαραίτητα μέταλλα εκτός από το κάλιο.
Οι ερευνητές αναφέρουν για παράδειγμα ότι ένα παιδί που λαμβάνει έτοιμο γάλα μαζί με 2 τέτοια βαζάκια δεν θα λάμβανε την απαραίτητη ποσότητα μετάλλων. Μάλιστα αναφέρουν ότι ίσως ένας από τους λόγους που δεν αναφέρονται ποσότητες μέταλλων σε αυτές τις συσκευασίες είναι γιατί δεν περιέχουν τις απαραίτητες ποσότητες.
Δεν γνωρίζουμε αν πήραν δείγματα και από βιολογικές έτοιμες τροφές αλλά υποψιαζόμαστε ότι και αυτές δεν θα έχουν τις απαραίτητες ποσότητες μετάλλων αν γίνεται παρόμοια επεξεργασία.
Πολλοί γονείς δίνουν αυτά τα προϊόντα αντί για σκόνες πιστεύοντας ότι είναι η καλύτερη λύση, αλλά όπως φαίνεται όχι. Αν δίνεις λοιπόν τέτοιες έτοιμες τροφές με βάση το κρέας με τη σκέψη ότι το παιδί σου θα λάβει το σίδηρο που χρειάζεται μάλλον δεν το λαμβάνει.
Η λύση βέβαια δεν είναι οι έτοιμες τροφές σε σκόνη που όπως είδαμε οι περισσότερες περιέχουν πρόσθετα σάκχαρα και πολλά άλλα συστατικά. Η λύση είναι...
9 τρόποι να νηστέψεις σωστά.
Κακά τα ψέματα, οι περισσότεροι Έλληνες νηστεύουν πια μόνο τη μεγάλη εβδομάδα και πάλι και αυτό με τα χίλια ζόρια. Δεν το κρίνουμε από θρησκευτική άποψη αλλά από άποψη υγείας. Η νηστεία είναι από τα πιο σημαντικά στοιχεία της Μεσογειακής διατροφής, αφού περιόριζε σε μεγάλο βαθμό τα ζωικό προϊόντα χωρίς να παρουσιάζεται καμία διατροφική έλλειψη.
Αν όμως κάνεις έστω και νηστεία τη Μεγάλη Εβδομάδα, παρουσιάζουμε κάποια πράγματα που πρέπει να προσέξεις:
1. Μην παρασύρεσαι από τα νηστίσιμα που προσφέρουν τα φαστ φουντ μαγαζιά: όχι δεν είναι ότι καλύτερο να τρως τηγανητά, παναρισμένα καλαμαράκια με μπόλικο άσπρο επεξεργασμένο ψωμί, δεν είναι πιο υγιεινά από τα άλλα τους πιάτα.
2. Προτίμησε τα όσπρια που είναι άριστη πηγή πρωτεΐνης αλλά και φυτικών ινών και αντιοξειδωτικών ουσιών.
3. Για πρωινό προτίμησε μία φέτα ψωμί ολικής αλέσεως με λίγο ταχίνι η φυστικοβούτυρο και φρούτα.
4. Δεν θα πάθεις τίποτα αν δεν καταναλώσεις γαλακτοκομικά για μία εβδομάδα, γι' αυτό δεν χρειάζεται να ψάχνεις για υποκατάστατα τυριού και γάλακτος. Για να λάβεις ασβέστιο υπάρχουν πολλές μη-ζωικές πηγές όπως χόρτα, όσπρια και αμύγδαλα.
5. Αν τρως χαλβά για γλυκό, προσοχή να μην περιέχει τα βλαβερά τρανς λιπαρά, όπως συμβαίνει στις περισσότερες μάρκες: δες εδώ για περισσότερες πληροφορίες...
Ανακοίνωση ΕΟΦ για συμπληρώματα αδυνατίσματος.
Ο ΕΟΦ ανακοινώνει ότι τα προϊόντα:
• Mince Belle
• Everlax
• Ever Slim Shake Mix Dietary Supplement Strawberry & Chocolate
που προωθούνται για την απώλεια βάρους, διακινούνται χωρίς έγκριση των αρμόδιων φορέων και περιέχουν τις φαρμακολογικά δραστικές ουσίες Sibutramine, χωρίς σχετική αναφορά στην επισήμανσή τους, όπως προκύπτει από ενημέρωση των αρχών των ΗΠΑ (FDA).
Η Sibutramine (Σιβουτραμίνη) αποσύρθηκε πρόσφατα από τις ευρωπαϊκές χώρες λόγω αρνητικού προφίλ ασφάλειας,.
Εφιστάται η προσοχή των καταναλωτών, ώστε σε περίπτωση που έρθουν στην κατοχή τους προϊόντα με τα ανωτέρω χαρακτηριστικά, να μην τα χρησιμοποιήσουν και να ενημερώσουν άμεσα τον ΕΟΦ.
Επισημαίνεται και πάλι ότι η αγορά προϊόντων αρμοδιότητας ΕΟΦ από μη εγκεκριμένες πηγές, όπως είναι το διαδίκτυο, μπορεί να θέσει σε κίνδυνο την υγεία του καταναλωτή.
Το φαστ φουντ συσχετίζεται με κατάθλιψη
Πολλοί άνθρωποι τρώνε κάποια τρόφιμα γιατί τους κάνει να αισθάνονται καλύτερα όταν έχουν πεσμένη διάθεση, όμως τελικά μπορεί να συμβαίνει το αντίθετο. Γνωρίζουμε ότι τα φαστ φουντ μπορεί να βλάπτουν την υγεία μας, να παχαίνουν και να παράγονται από κακής ποιότητας πρώτες ύλες, τώρα φαίνεται ότι χαλάνε και την διάθεση.
Μια νέα έρευνα επιβεβαιώνει παλιότερες έρευνες και δείχνει ότι η κατανάλωση γρήγορου φαγητού συνδέεται με μεγαλύτερο κίνδυνο να υποφέρει κανείς από κατάθλιψη.
Σύμφωνα με μία πρόσφατη μελέτη από επιστήμονες του Πανεπιστημίου Las Palmas de Gran Canaria και το Πανεπιστήμιο της Γρανάδας, τα τρόφιμα αρτοποιΐας όπως κέικ, κρουασάν, ντόνατς κτλ και το γρήγορο φαγητό (χάμπουργκερ, χοτ ντογκ και πίτσα) συνδέεται με την κατάθλιψη.
Τα αποτελέσματα αποκαλύπτουν ότι οι καταναλωτές των fast food, σε σύγκριση με εκείνους που τρώνε λίγο ή καθόλου, είχαν 51% περισσότερες πιθανότητες να παρουσιάσουν κατάθλιψη...
ΚΡΙΤΙΚΗ: Χυμός Amita Motion. Η διατροφική του αξία οφείλεται σε εμπλουτισμό.
ΤΑ ΣΥΝ
* Δεν έχει λιπαρά
ΤΑ ΠΛΗΝ:
* Οι βιταμίνες που έχει προέρχονται κυρίως από πρόσθετες βιταμίνες
Η ΓΝΩΜΗ ΜΟΥ: Ο γνωστός χυμός που αποτελείται από 9 διαφορετικά φρούτα με 7 βιταμίνες. Στα συστατικά διαβάζουμε ότι περιέχει χυμούς συμπυκνωμένων χυμών από μήλο, ροδάκινο, πορτοκάλι, σταφύλι, ανανά και γκρέιπφρουτ και πολτοί από ακτινίδιο, πάσιον και μάνγκο και βιταμίνες C, B6, B12, βιοτίνη, Ε, νιασίνη και φολικό οξύ. O συμπυκνωμένος χυμός είναι χυμός που τους έχει αφαιρεθεί το νερό, έτσι μεταφέρεται πιο εύκολα αλλά μπορεί να παίξει και ένα άλλο ρόλο: Όταν ξαναπροστίθεται το νερό μερικοί χυμοί περνάνε από μια διαδικασία απογύμνωσης όπου αφαιρείται το χρώμα, η γεύση και τα θρεπτικά συστατικά και αυτό που μένει είναι στην ουσία ένα ζαχαρόνερο. Έτσι μερικοί χυμοί μπορεί να μην περιέχουν πρόσθετα σάκχαρα αλλά γλυκαίνονται με αυτό τον τρόπο. Γι' αυτό και γενικά είναι καλύτερα να προτιμάς χυμό από 1 φρούτο. Επίσης διαφημίζεται ως χυμός με 7 βιταμίνες, δίνοντας την εντύπωση ότι οι βιταμίνες προέρχονται από τα 9 φρούτα, αλλά τελικά προέρχονται από τις πρόσθετες τεχνητές βιταμίνες. Αν οι χυμοί και πολτοί είχαν διατηρήσει τις βιταμίνες τους δεν θα ήταν αναγκαίο ο εμπλουτισμός του χυμού. Ενώ ο χυμός έχει εμπλουτιστεί και με βιταμίνες που δεν υπάρχουν σε μεγάλες ποσότητες έτσι και αλλιώς σε αυτά τα φρούτα όπως βιταμίνη Ε και βιοτίνη. Τέλος μην ξεχνάμε ότι τα φρούτα είναι πηγές αντιοξειδωτικών ουσιών και που σε αυτό τον χυμό (και στους περισσότερους συσκευασμένους χυμούς) δεν υπάρχουν, γιατί αν υπήρχαν σίγουρο θα το διαφήμιζαν. ΤΙ ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ ΠΗΡΕ;
ΕΦΕΤ: Πρόστιμα σε 130 επιχειρήσεις τροφίμων. Όλη η λίστα.
Για άλλη μια φορά ο ΕΦΕΤ παρουσιάζει τα πρόστιμα σε διάφορες επιχειρήσεις σούπερ μάρκετ, φούρνοι, εστιατόρια, εταιρίες τροφίμων. Από τα πιο μεγάλα και σοβαρά πρόστιμα ήταν στο σούπερ μάρκετ LIDL που είχε να κάνει με τον μολυσμένο κιμά με E.Coli που είχαμε αναφερθεί παλιότερα. Δεν είδαμε πολλά σοβαρά πρόστιμα από Καρφούρ, όπου άλλες φορές είχαν παρουσιαστεί σοβαρά προβλήματα που είχαν να κάνουν με την ασφάλεια τροφίμων. Τι έγινε συμμορφώθηκε το Καρφούρ; τόσο σύντομα; Όπως και να έχει εδώ ολόκληρη η λίστα.
1. Πρόστιμο € 2.000 στην επιχείρηση ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑΣ ΚΑΙ ΜΕΤΑΠΟΙΗΣΗΣ ΓΕΩΡΓΙΚΩΝ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ ΜΕΛΙΣΣΟΚΟΜΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΡΟΔΟΠΗΣ ΠΑΠΑΝΑΣΤΑΣΙΟΥ Ε. & ΣΙΑ Ε.Ε. στην Κομοτηνή, διότι διαπιστώθηκε ότι :
- Από την καταμέτρηση των κατασχεμένων προϊόντων προέκυψε η απουσία 25 χαρτοκιβωτίων που περιείχαν μέλι, συνολικού βάρους 90 κιλών.
2. Πρόστιμο € 2.000 στο ΕΣΤΙΑΤΟΡΙΟ ΕΝΤΟΣ ΤΟΥ ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΟΥ ΕΓΝΑΤΙΑ – ΕΓΝΑΤΙΑ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ Α.Ε. στην Καβάλα, διότι διαπιστώθηκαν :
- Μη ασφαλή – ακατάλληλα για ανθρώπινη κατανάλωση τρόφιμα.
Συγκεκριμένα, βρέθηκαν τρόφιμα ζωικής προέλευσης, συνολικού βάρους περίπου 21 κιλών, τα οποία είχαν συσκευασθεί, ανασυσκευασθεί και καταψυχθεί κάτω από συνθήκες που δεν πληρούσαν τις διατάξεις της νομοθεσίας και στερούνταν επισημάνσεων.
3. Πρόστιμο € 35.000 στην ΥΠΕΡΑΓΟΡΑ ΤΡΟΦΙΜΩΝ ΛΙΝΤΛ ΕΛΛΑΣ & ΣΙΑ Ο.Ε. στην Κομοτηνή, διότι διαπιστώθηκαν :
- Μη ασφαλή – επιβλαβή για την υγεία τρόφιμα.
- Παραπλάνηση του καταναλωτή.
- Μη τήρηση των απαιτήσεων της νομοθεσίας.
Συγκεκριμένα,...
Αγοράζουμε Ελληνικά; Πόσο "Ελληνικές" είναι οι Ελληνικές εταιρίες τροφίμων;
Κυκλοφορούν διάφορα μηνύματα που μας παροτρύνουν να αγοράζουμε ελληνικά προϊόντα από ελληνικές εταιρίες έτσι ώστε να υποστηρίζουμε την οικονομία μας. Όπως έχουμε δείξει μέσα σε αυτό το μπλογκ είμαστε υπέρ της υποστήριξης της ελληνικής διατροφής και ελληνικών προϊόντων. Αλλά τα πράγματα δεν είναι τόσο απλά. Πόσα από τα προϊόντα από ελληνικές εταιρίες παράγονται από ελληνικές πρώτες ύλες; Πόσα προϊόντα από ελληνικές εταιρίες παράγονται στην Ελλάδα; Μια μέρα πήγαμε σε ένα σούπερ μάρκετ και πραγματικά μας πήρε πολύ χρόνο να βρούμε προϊόντα που ήταν παρασκευασμένα στην Ελλάδα από ελληνικές πρώτες ύλες.
Μπορεί για παράδειγμα να αναγράφει η ετικέτα ενός προϊόντος ελληνικής εταιρίας "Παρασκευάζεται στην Ευρωπαϊκή Ένωση", αυτό λοιπόν μπορεί να σημαίνει ότι ναι μεν είναι ελληνική η εταιρία αλλά μπορεί το προϊόν να παράγεται σε εργοστάσια στη Βουλγαρία η τη Ρουμανία που σημαίνει ότι δεν δημιουργούνται θέσεις εργασίας στην Ελλάδα. Άλλο παράδειγμα: γνωστή εταιρία χυμών στην Ελλάδα δεν φαίνεται να χρησιμοποιεί ελληνικά πορτοκάλια, ούτε καν είναι ξεκάθαρο αν οι χυμοί συσκευάζονται στην Ελλάδα (ψάξαμε όλη την συσκευασία). Η ίδια εταιρία (όπως φαίνεται στη φωτογραφία) παράγει και γάλα όπου διαφημίζεται ως 100% ελληνικό και έχει και το σήμα "Συμμαχία για την Ελλάδα". Αυτό εμείς δεν το καταλαβαίνουμε: γιατί δεν χρησιμοποιούν και ελληνικά πορτοκάλια και για τους χυμούς τους; Η είσαι η ελληνική εταιρία η δεν είσαι. Καταλαβαίνουμε ότι μερικές φορές δεν μπορεί όλα τα συστατικά να προέρχονται από την Ελλάδα, αλλά όταν η μοναδική πρώτη ύλη όπως στη περίπτωση του χυμού δεν είναι ελληνική, τότε τι σόι Ελληνικό προϊόν είναι αυτό;
Άλλο παράδειγμα μια άλλη γνωστή εταιρία γιαουρτιού που σπάνια βρίσκεις να έχει χρησιμοποιήσει ελληνικό γάλα. Ενώ ακόμα ένα άλλο παράδειγμα ένα τυρί που διαφημιζόταν ότι ήταν από ελληνικό χωριό ενώ τελικά παραγόταν κάπου στην ΕΕ. Αν θέλουν αυτές οι εταιρίες να το παίζουν ελληνικές θα πρέπει όντως να είναι ελληνικές και να χρησιμοποιούν ελληνικές πρώτες ύλες αλλά και τα εργοστάσια τους να είναι στην Ελλάδα, αλλιώς τελικά δεν δημιουργούν ούτε θέσεις εργασίας στην Ελλάδα ούτε υποστηρίζουν ελληνικές πρώτες ύλες και κατά συνέπεια δεν υποστηρίζουν την ελληνική οικονομία, αντίθετα την βλάπτουν.
Την επόμενη φορά λοιπόν που θα πας στο σούπερ μάρκετ, μην μείνεις στο όνομα και στην εταιρία: κοίτα καλά την ετικέτα. Γράφει ότι παρασκευάζεται στην Ελλάδα από Ελληνικά συστατικά;
Εγγραφή σε:
Αναρτήσεις (Atom)
Δημοφιλείς αναρτήσεις
-
Αναγνώστης ζήτησε να μάθει ποια είναι η διαφορά των αλλαντικών της σειράς Fouantre με τα κανονικά αλλαντικά. Έτσι συγκρίναμε το Υφαντής Fou...
-
Τα γνωστά νηστίσιμα τυριά κυκλοφορούν αυτό τον καιρό στα σούπερ μάρκετ. Να δούμε αν τελικά αξίζει τον κόπο. Βρήκαμε αυτό το κίτρινο τυρί...
-
Το φυστικοβούτυρο είναι βασικά πολτός ψημένων φιστικιών. Τα φιστίκια όπως και σχεδόν όλοι οι ξηροί καρποί (αν και τα φιστίκια ανήκουν σ...
-
Μας είχε ζητηθεί να αξιολογήσουμε το τυρί Milner. Το Milner είναι ενα τυρί το οποίο αναφέρει στη συσκευασία του ότι περιέχει 40% λιγότερα λι...
-
Αυτό το παραδοσιακό σνακ που αποτελεί πρωινό στο πόδι για πολλούς Έλληνες, έχει απλά συστατικά: αλεύρι, ελαιόλαδο, λίγο αλάτι και λίγη ζάχαρ...
-
Εδώ και καιρό προωθούνται οι σοκολάτες χωρίς ζάχαρη ως μια ανώδυνη λύση γι αυτούς που προσέχουν το βάρος τους αλλά και για τους διαβητικο...
-
Εκτός από καλό μάρκετινγκ το συμπλήρωμα Tonotil είναι στην ουσία άχρηστο. Να γιατί: Περιέχει 4 Αμινοξέα L-Φωσφοθρεονίνη: Ουσία που λαμβά...
-
Είχαμε μιλήσει στη προηγούμενη ανάρτηση για τα υποκατάστατα γευμάτων. Μια εταιρία που είναι γνωστή σε αυτό το χώρο είναι η Herbalife. Τα προ...
-
Οι παραδοσιακές Ελληνικές πίτες μπορεί να θεωρηθούν ένα γνήσιο φαστ φουντ, αφού μπορείς να τις φας γρήγορα και στο πόδι. Βασικά φτιάχνονται ...
-
ΤΑ ΣΥΝ: *Δεν περιέχει κορεσμένα λιπαρά ΤΑ ΠΛΗΝ: *Αρκετές θερμίδες Η ΓΝΩΜΗ ΜΟΥ: Τα κλασσικά κράκερ. Για το γραφείο, για το ταξίδι, για δίαιτα...




















