10/06/2011

Είναι οι Έλληνες Διατροφικά Ημιμαθείς; Έτσι μας λέει το Βήμα.

Διαβάσαμε ένα άρθρο στο Βήμα με τίτλο πως "'Oταν οι ετικέτες διατροφικής αξίας παραπλανούν". Στη αρχή χαρήκαμε με το γεγονός ότι το Βήμα ασχολήθηκε με αυτό το θέμα. Tο άρθρο όμως τελικά δεν είχε σκοπό να βοηθήσει τον καταναλωτή αλλά να τον μαλώσει και να τον επικρίνει. Τρεις διαιτολόγοι με λίγα λόγια είπαν ότι δεν φταίνε οι ετικέτες αλλά η άγνοια και η ημιμάθεια του καταναλωτή. Το άρθρο αναφέρει ότι ενώ υπάρχουν όλες οι απαραίτητες διατροφικές πληροφορίες, ο καταναλωτής κοιτάει επιλεκτικά με αποτέλεσμα να καταλήγει σε κατάσταση διατροφικής ημιμάθειας. Αυτό όχι μόνο είναι προσβλητικό για τον καταναλωτή αλλά και λάθος. Ξεκινάνε πρώτα με τη μερίδα, σύμφωνα με μια ειδικό η μερίδα που ορίζεται σύμφωνα με τους κανονισμούς της Ευρωπαϊκής Ένωσης δεν συμπίπτει πάντα με την ελληνική μερίδα. Και προσθέτει ότι "οι Έλληνες ως λαός έχουν τη συλλογική τάση να… υποτιμούν την ποσότητα της τροφής που καταναλώνουν". Δεν θέλουμε να απογοητεύσουμε την κυρία καθηγήτρια, αλλά έρευνες έχουν δείξει ότι οι περισσότεροι άνθρωποι (από όλες τις χώρες) υποτιμούν την ποσότητα τροφής που καταναλώνουν. Δεν φταίει ο Έλληνας που οι μερίδες που έχουν οριστεί είναι μικρές. Τα 30 γραμμάρια για παράδειγμα που έχουν οριστεί ως μερίδα για πατατάκια είναι μικρή για οποιονδήποτε άνθρωπο από οποιαδήποτε χώρα. Στη συνέχεια... αναφέρεται από άλλο διαιτολόγο ότι το σύστημα Ενδεικτικής Ημερήσιας Πρόσληψης» (GDA) είναι ένα έγκυρο και επιστημονικά τεκμηριωμένο σύστημα, το οποίο στηρίζεται στις θέσεις του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας». Πως; Aυτό που δεν λέγεται είναι ότι η Coca Cola, Nestle, Unilever, Danone, Kraft, Quaker, Mars, και άλλες εταιρίες δημιούργησαν αυτό το σύστημα. Στην ουσία είναι ένα παραπλανητικό σύστημα των εταιρειών τροφίμων να σε πείσουν ότι το προϊόν τους είναι υγιεινό. Μάλιστα το 2008 πριν καν ψηφιστεί μας το πλάσαραν με μια τηλεοπτική καμπάνια «Μάθε τι τρως με μια ματιά» για να προωθήσει αυτή τη παραπλανητική σήμανση που έγινε υπό την αιγίδα της Γενικής Γραμματείας Καταναλωτή. Μην ξεχνάμε ότι o Πανευρωπαϊκός Σύνδεσμος Εταιριών Τροφίμων (CIAA) ξόδεψε 1 δισεκατομμύριο ευρώ, σύμφωνα με το Ευρωπαϊκό Παρατηρητήριο Επιχειρήσεων (CEO) , μη-κυβερνητική οργάνωση για να πείσει τους βουλευτές του ευρωκοινοβουλίου να ψηφίσουν αυτό τον τρόπο σήμανσης αντί το σύστημα σήμανσης με χρώματα (σηματοδότη) που πρότειναν οργανώσεις υγείας και καταναλωτών που έδειχνε απλά με χρώματα αν μία τροφή ήταν υγιεινή η όχι.
Ο διαιτολόγος στη συνέχεια αναφέρει ότι "Το λάθος που κάνουν πολλοί καταναλωτές, ωστόσο, είναι ότι εμμένουν σε ένα θετικό χαρακτηριστικό του προϊόντος." Η αλήθεια είναι ότι οι εταιρίες μας πλασάρουν μόνο το θετικό χαρακτηριστικό του προϊόντος, όταν βλέπεις μια συσκευασία δημητριακών όπου στην μπροστινή πλευρά αναφέρει "ολικής αλέσεως" και "πλούσια σε βιταμίνες και ιχνοστοιχεία" αυτό θα δει και ο καταναλωτής. Δεν φταίει λοιπόν ο καταναλωτής αλλά οι εταιρίες με τις παραπλανητικές ετικέτες. Επιπλέον προσθέτει ότι "όλες οι πληροφορίες είναι εκεί και ότι είναι στο χέρι του καταναλωτή να δει τη σφαιρική εικόνα." Σοβαρά; Εδώ εμείς που είμαστε διαιτολόγοι κάνουμε ολόκληρη ανάλυση των προϊόντων για να διαπιστώσουμε αν είναι υγιεινό η όχι. Αν ήταν τόσο καλός αυτός ο τρόπος σήμανσης θα ήταν εύκολο για τον καθέναν να καταλάβει αν είναι κάτι υγιεινό η όχι.
Τέλος μια άλλη διαιτολόγος αναφέρει ότι "είναι μεγάλη έλλειψη επίγνωσης των Ελλήνων σχετικά με το τι χρειάζεται το σώμα τους...τρώνε σύμφωνα το πόσο στρεσάρισμενοι είναι και όχι σύμφωνα με τις ανάγκες του σώματος τους!". Καταρχήν το φαινόμενο τρώω όταν είμαι στρεσαρισμένος παρατηρείται σε όλο τον κόσμο όχι μόνο στην Ελλάδα, όσο για το αν ξέρουν οι Έλληνες τι χρειάζεται το σώμα τους (διατροφικά τουλάχιστον) ξέρουν πολύ καλά: όλοι ξέρουμε ότι πρέπει να τρώμε πολλά φρούτα και λαχανικά η ότι το ελαιόλαδο μας κάνει καλό. Τα πράγματα χάλασαν όταν εμφανίστηκαν συσκευασμένα προϊόντα που ψεύδονται, όταν σου λένε "χωρίς ζάχαρη" ενώ περιέχουν σιρόπι γλυκόζης, όταν σου λένε "ολικής αλέσεως" και περιέχουν μόνο 1/2 γραμμάριο φυτικών ινών κτλ κτλ.

Γιατί δεν λένε την αλήθεια; ότι βασικά αυτές οι ετικέτες είναι παραπλανητικές και σαν σκοπό έχουν όχι να δώσουν σωστές πληροφορίες αλλά να κρύψουν τα αρνητικά και να προωθήσουν τα θετικά έτσι ώστε να πουλήσουν το προϊόν τους.

Αν θέλεις να μάθεις πραγματικά πως μας παραπλανούν οι διατροφικές ετικέτες κάνε κλικ εδώ και εδώ.

12 σχόλια:

  1. ποιοί ήταν οι 3 διαιτολόγοι?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. 1/Καλλιόπη Κλεφτούρη Μιχαήλ, καθηγήτρια του τμήματος Διατροφής και Διαιτολογίας του ΤΕΙ Θεσσαλονίκης. (δεν είναι διαιτολόγος)
    2/κλινικός διαιτολόγος-διατροφολόγος κ. Γιάννης Χρύσου, γενικός γραμματέας του Ελληνικού Ινστιτούτου Διατροφής. (αυτός δεν ήταν που έλεγε για το καλό λάδι των goody's;)
    3/η κλινική διατροφολόγος κυρία Αννα Παπαγεωργίου Μου έχουν πεί ότι είναι ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΤΟΥ ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΥ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ!!!!!!!

    αυτο είναι λαυράκι!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Οι διαιτολόγοι αυτοι ήταν Έλληνες ή ξένοι?

    Να τους πούμε ότι διαβάζουμε αυτό το μπλογκ, και μαι χαρά γνώση έχουμε αποκτήσει.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Υπάρχει link του άρθρου στην αρχή της ανάρτησης.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Διατροφικά ημιμαθείς δεν είμαστε! Το θέμα είναι ότι ο Έλληνας κοιτάζει και την τσέπη του και προσπαθεί να βάλει στο καλάθι φτηνά προϊόντα και δυστυχώς αυτά που είναι οικονομικά δεν περιέχουν διατροφικές πληροφορίες όπως θερμίδες, υδατάνθρακες, φυτικές ίνες κλπ. κλπ. Αφήστε που πολλές φορές ακόμη και στα επώνυμα προϊόντα οι διατροφικές πληροφορίες είναι ελλειπής. Ας κάνουν αυτά που πρέπει οι εταιρίες τροφίμων και μετά να μας κρίνουν σαν καταναλωτές!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Ναι, είναι σύνδρομο ελληνικό η επιλογή λάθος προϊόντων, το στρες και η τάση στις νοστιμιές...απλά κανείς δε βλέπει τα γεύματα σαν ''ιεροτελεστία''. Τρώμε ή μάλλον σαβουρόνουμε..αν απολαμβάναμε το φαγητό θα καταλαβαίναμε το ανθυγειινό και στη γεύση την ίδια.Ευχαριστούμε για την ενημέρωση!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. "Γιατί δεν λένε την αλήθεια; ότι βασικά αυτές οι ετικέτες είναι παραπλανητικές και σαν σκοπό έχουν όχι να δώσουν σωστές πληροφορίες αλλά να κρύψουν τα αρνητικά και να προωθήσουν τα θετικά έτσι ώστε να πουλήσουν το προϊόν τους."

    Ξέρεις Διαιτολόγε γιατι δεν λενε την αλήθεια; Γιατί δυστυχώς οι εταιρίες εχουνε δουλέψει τόσο καλά που ούτε και αυτοί που εγραψαν πολύ πιθανον δεν γνωρίζουνε ότι πρόκειται για ετικέτες πλάνη. Αμφιβάλω εάν γνωρίζουνε ότι υπήρχε και η άλλη πρόταση της χρωματιστής ευανάγνωστης διατροφικής επισήμανσης.


    Διαβάστε και τη θέση του ΕΙΔ

    http://www.eid.org.gr/Content.php?PageId=101&Language=el

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Το ΕΙΔ που ανήκει ο Χρύσου; Ρε τι πάθαμε με τα Ιδρύματα. ΕΙΔ, ΙΔΜΕ, Γρηγοράκης όλοι έχουν από ένα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. http://www.facebook.com/photo.php?fbid=1017596814864&set=a.1017596734862.1947.1673435569&type=3&theater


    to parapanw link parousiazei gia akomh mia fora thn xeftila twn diaitologwn!@

    (prepei na exeis facebook gia na anoixei h foto.

    O K. Grigorakis thn anaibazei perifana sto profile tou kai isxurizetai oti proaspizetai thn ugeia mesw ths kalhs DIATROFIS!

    XEFTILES-GELOIOI!

    P.S. gia osous dn katalaban as koitacoune apo pisw tous xorhgous twn hmeridwn pou diorganwnei

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. diaitologe exw mia aporia sxetika me tis etiketes twn proiontwn k tha ithela an mporeis na me voithiseis ligo, giati exw mperdeytei.loipon, otan i etiketa grafei threptika stoixeia ana 100gr, ennoei gia mageiremeno proion i wmo? dioti den dieykrinizetai pouthena. p.x. to ryzi an mageireytei einai safws varytero sygkritika me to wmo.to idio symvainei episis k sta ospria opws k se alla trofima..Eyxaristw poly!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Αχ ναι κι εγώ ήθελα να το μάθω αυτό

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Κλεφτούρη, Κ. Μ. (2006). Διατροφή και Άσκηση. Εκπαιδευτικές Σημειώσεις. Θεσσαλονίκη, Ελλάδα: Α.Τ.Ε.Ι.Θ.

    ΑΝ ΕΙΝΑΙ ΑΣΧΕΤΗ ΣΤΗ ΔΙΑΤΡΟΦΗ Η ΒΙΟΛΟΓΟΣ-ΒΙΟΧΗΜΙΚΟΣ ΚΑ ΚΛΕΦΤΟΥΡΗ ΝΑ ΑΚΥΡΩΘΟΥΝ ΤΑ ΠΤΥΧΙΑ ΤΟΥ Α.Τ.Ε.Ι.Θ. ΩΣ ΑΝΕΠΑΡΚΗ. ΑΛΛΙΩΣ ΕΙΝΑΙ ΑΣΧΕΤΟΙ ΟΙ ΕΠΙΚΡΙΤΕΣ ΤΗΣ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή